Online kopen niet voor jong

Kleding kopen is lastig, voor mij dan. Ik ben groot, maar extreem dun. Kleren of schoenen zijn dus vaak of te groot, of te klein, of te lang, of te kort: er is altijd wel een mankement. Dat is een reden waarom ik nog steeds winkels prefereer (helaas met opdringerig personeel en drukte) boven webwinkels. Lange tijd dacht ik dat live winkelen een spoedig verdwijnende bezigheid zou zijn. Immers: internet is sneller, je hoeft er de deur niet voor uit en als het je niet bevalt, stuur je het gewoon terug. Maar ik begin te denken dat ik me heb vergist.

Er zijn natuurlijk geen echte harde cijfers, er wordt alleen in veel onderzoeken geconcludeerd dat jongeren ‘wel eens online producten kopen’. Mijn interesse werd gewekt en bij navraag op Facebook, Twitter, op straat en bij vrienden vertelden slechts zes van de ondervraagden dat ze het internet sowieso prefereerden boven offline kleding kopen. Waarom? A) ouders zijn vaak geneigd meer te betalen, en B) het is en blijft voor jongeren fijner om producten even vast te houden voordat je ze definitief koopt. Natuurlijk kun je online producten terugsturen, maar dat kost voor mijn ondervraagden meer moeite dan het even te passen in een winkel – hoe vol en druk deze ook is.

Natuurlijk kan ik niet voor alle jongeren in Nederland spreken en dat probeer ik ook niet, maar misschien is het een vraag die men zichzelf moet stellen: of je wel moet willen dat alles in een rap tempo gedigitaliseerd wordt. Soms blijft het op een of andere manier toch fijner om iets vast te houden, iets te proberen, voordat je je zuurverdiende geld er aan uitgeeft. Hoe glansrijk de digitale tijden ook zijn.

    • Rutger de Quay