‘Mijn boek was het storyboard voor de film Hugo’

Brian Selznick schreef en tekende het jeugdboek waarop Hugo van regisseur Martin Scorsese is gebaseerd. „Scorsese liep op de filmset de hele tijd met mijn boek rond.” Komende zondagavond (bij ons maandagochtend vroeg) worden in Hollywood de Academy Awards uitgereikt. Hugo van Martin Scorsese is met elf keer het vaakst genomineerd. http://youtu.be/ENCvYCRkepY NRC Handelsblad sprak

Brian Selznick schreef en tekende het jeugdboek waarop Hugo van regisseur Martin Scorsese is gebaseerd. „Scorsese liep op de filmset de hele tijd met mijn boek rond.”

Komende zondagavond (bij ons maandagochtend vroeg) worden in Hollywood de Academy Awards uitgereikt. Hugo van Martin Scorsese is met elf keer het vaakst genomineerd.
http://youtu.be/ENCvYCRkepY
NRC Handelsblad sprak als enige Nederlandse medium Brian Selznick, de auteur van het jeugdboek De uitvinding van Hugo Cabret waarop Scorsese zijn film baseerde. Het boek gaat over een weesjongen die een Parijs’ station woont. Hij steelt onderdelen bij een speelgoedwinkel om daarmee de ‘automaton’, een mechanische pop, van zijn overleden vader te repareren. De uitbater van de speelgoedwinkel blijkt Georges Méliès, een vergeten pionier van de stomme film.Vanmiddag in de Filmbijlage van NRC Handelsblad het hele interview, hier alvast twee vragen.

Wat dacht u toen u voor het eerst de uiteindelijke film zag?

Dat was met mijn vriend en een paar anderen in de thuisbioscoop van Scorsese. Ik kon niet geloven hoe dicht hij bij mijn boek was gebleven. Hij vertelde me dat hij op de set altijd een paar exemplaren bij zich had, om uit te delen als iemand niet begreep wat hij bedoelde. Mijn boek was eigenlijk het storyboard voor de film. Scorsese heeft wel een magische truc uitgehaald: in mijn boek verheerlijk ik de film, maar het gaat mij uiteindelijk over de kracht van boeken. De film Hugo verheerlijkt boeken en gaat uiteindelijk over de kracht van film.

Brian Selznick, Foto Jamey MazzieBrian Selznick, Foto Jamey Mazzie

Zijn er illustratoren die u sterk hebben beïnvloed?

Maurice Sendak, en dan met name Max en de Maximonsters, heeft mijn leven veranderd. Ik las het boek gek genoeg pas toen ik al volwassen was, en ik zag meteen hoe verfijnd, hoe overdacht, Sendak te werk gaat. Door de pagina’s om te slaan verdwijnt langzaam het wit en verdwijn je volledig in de tekeningen. Dat bepaal je zelf, als lezer. Iemand die ook veel indruk op mij heeft gemaakt is de illustrator, choreograaf en danser Remy Charlip, hij speelt in zijn boeken altijd met de ‘pageturn’. Overigens heeft Charlip in mijn tekeningen model gestaan voor Georges Méliès; hij lijkt erg op hem.

    • Ward Wijndelts