CAK maakt geld over naar ander

Wat gebeurt er met geld dat per ongeluk op een verkeerde bankrekening is gestort? Dat gaat terug naar degene van wie het is, zou je denken. Fout, blijkt uit het relaas dat wij deze week in de mailbox van Help@NRC aantroffen. Henri Hogeweg schrijft over zijn hoogbejaarde schoonmoeder, mevrouw Meijer-Sissing. Zij zou volgens het CAK recht hebben op een tegemoetkoming van 357 euro. Fijn voor mevrouw Meijer-Sissing, alleen kwam het geld nooit bij haar terecht, ontdekte schoonzoon Hogeweg. „Het bedrag werd op een onbekend rekeningnummer gestort bij Van Lanschot”, schrijft hij.

Tot zover niets aan de hand. Maar als Hogeweg op advies van Van Lanschot het CAK vraagt („twee keer schriftelijk, twee keer telefonisch”) om het geld terug te halen bij Van Lanschot en alsnog naar zijn schoonmoeder te sturen, krijgt hij een teleurstellend antwoord: het CAK weigert medewerking. Reden: in hun brief stond weliswaar een verkeerd rekeningnummer, maar mevrouw Meijer-Sissing had dit op tijd moeten zien en binnen twee weken de fout moeten corrigeren. Maar, schrijft Hogeweg, „omdat schoonmoeder iets ouder is en wat minder alert reageert” heeft zij de fout dus niet op tijd kunnen ontdekken.

Het CAK gebeld. Waar in eerste instantie afhoudend wordt gereageerd na bestudering van het dossier Meijer-Sissing. „De klant moet zelf controleren of het rekeningnummer klopt. Als dat niet is gebeurd, kunnen wij niets doen”, zegt CAK-medewerker Linda Drenth. Zelfs als hun klanten hoogbejaard zijn en dus niet zo snel in de smiezen hebben dat er iets niet klopt? „Tja”, zegt Drenth, „het is inderdaad heel jammer dat dit zo gelopen is, maar de regels zijn duidelijk. Wij zijn bovendien afhankelijk van de bank: die moet wél kunnen meewerken in verband met bescherming van persoonsgegevens.”

Ho! Stop! Van Lanschot wilde wel degelijk meewerken, maar had de medewerking van het CAK nodig om het geld terug te vorderen. Drenth, strijdlustig: „Is dat zo? Ik ga het uitzoeken!” Een halve dag later krijgen we een vrolijke Drenth aan de lijn: „We gaan in dit geval het geld terugvorderen.” En dan onmiddellijk naar het juiste rekeningnummer? „Zodra we het geld binnen hebben, gaat het rechtstreeks naar mevrouw.”

Tekst Barbara Rijlaarsdam en Patricia Veldhuis. Mail naar help@nrc.nl.

    • Barbara Rijlaarsdam
    • Patricia Veldhuis