'UPS deed voorstel, geen bod'

Koeriersdienst TNT Express wees een overnamebod van UPS af. Tegelijk presenteert het bedrijf een nieuwe strategie: de aandacht wordt verlegd van Brazilië en China naar de Europese markt.

Vliegtuig van TNT Foto: TNT vliegtuigen post

Steven Derix

Marie-Christine Lombard wil het helemaal niet over de overname hebben. Afgelopen vrijdag maakte TNT Express bekend dat het een bod van de Amerikaanse koeriersdienst UPS heeft afgewezen, maar dat de onderhandelingen worden voortgezet. Nog geen drie dagen later wimpelt de Franse bestuursvoorzitter echter alle vragen af.

„Het persbericht dat wij afgelopen vrijdag naar buiten hebben gebracht, geeft de feiten extreem goed weer”, zegt Lombard streng. Maar daarna laat ze toch iets doorschemeren over de status van de gesprekken. „Het bod van UPS was eigenlijk geen bod, maar meer een voorstel. En aan dat voorstel waren vele voorwaarden verbonden.”

Meer wil Lombard niet kwijt over het onderwerp, behalve dan de mededeling dat ze de „juridische plicht heeft om de belangen van alle betrokkenen” te waarborgen. Dat zal nogal gereserveerd klinken in de oren van aandeelhouders die hopen op een overname. Gisteren steeg de koers van TNT Express scherp, tot boven de prijs die het aandeel noteerde direct na de splitsing met PostNL. Vanochtend stabiliseerde het aandeel zich rond een koers van iets onder de 10 euro.

Geloof het of niet, volgens Marie-Christine Lombard is dat allemaal van secundair belang. Want terwijl analisten en aandeelhouders koortsachtig speculeren over een mogelijke overnamestrijd rond TNT Express, presenteerde de Franse bestuursvoorzitter vanochtend doodleuk een nieuwe strategie, die het bedrijf uit Hoofddorp moet opstoten in de vaart der volkeren. Dat is minder vreemd dan het lijkt, legt Lombard uit. „We hadden al eerder aangekondigd dat we grondig zouden kijken naar de koers van ons bedrijf. De afgelopen negen maanden hebben we daar heel hard aan gewerkt. Deze dag stond lang van tevoren gepland.”

Marie-Christine Lombard zegt „heel opgewonden” te zijn over de nieuwe visie. „We willen de meest bewonderde bezorgdienst ter wereld zijn.” Maar om dat doel te bereiken, zal TNT Express haar ambitieuze doelstellingen om een wereldomvattend bedrijf te worden, laten varen. Onder voormalig TNT-baas Peter Bakker zette het bedrijf in op agressieve expansie in opkomende economieën als China en Brazilië. Daarbij, zegt bestuursvoorzitter Lombard nu, heeft TNT zich „enigszins overstrekt”.

Voor de omvangrijke activiteiten in China en in Brazilië zullen „partners” worden gezocht, zo kondigde Lombard vanochtend aan. Volgens Lombard hoeft dat niet per se te betekenen dat de Chinese en Braziliaanse bedrijven zullen worden verkocht. Maar één ding is wel duidelijk: TNT Express gaat zich vooral concentreren op de Europese markt.

Die strategie lijkt verstandig. TNT Express verdient zijn geld vooral op het Europese continent. In China, en vooral in Brazilië, verliest het iedere maand bakken met geld. Vanochtend kondigde TNT aan dat het 104 miljoen euro heeft moeten afschrijven op de waarde van zijn twee Braziliaanse bedrijven. Mede door deze afschrijvingen liep het verlies van TNT Express over 2011 op tot 270 miljoen euro.

Tegenover de zwakke resultaten ver van huis staat een Europees transportnetwerk dat niet alleen het grootste is, maar ook nog altijd één van de gezondste, zegt Lombard. „Op onze Europese omzet maken we een rendement van 8,4 procent. Er zijn niet veel koeriersbedrijven die een dergelijk resultaat behalen.” In de komende maanden wil TNT Express dat resultaat verder verbeteren met een grootschalig besparingsprogramma, waarmee tot eind 2013 150 miljoen euro aan kosten moet worden weggesneden. Ook in Europa zal dat onherroepelijk leiden tot banenverlies, zegt Lombard.

De bestuursvoorzitter raakt niet uitgepraat over de kwaliteit van TNT’s Europese netwerk. Gelooft Lombard soms dat TNT alleen door kan gaan? „Ik blijf werken aan een zelfstandige toekomst”, zegt de bestuursvoorzitter ferm. „En ik ben optimistisch. Dit is een fantastisch bedrijf.”