Ophef over advertentie van PVV in Volkskrant

Terwijl bij deze krant honderden boze brieven binnenkwamen over de verslaggeving van het ski-ongeluk van prins Friso, had de Volkskrant dit weekeinde zijn eigen zorgen: daar waren lezers boos over een PVV-advertentie op de voorpagina zaterdag.

In die advertentie maakte de politieke partij van Geert Wilders reclame voor het omstreden Meldpunt Midden- en Oost-Europeanen. Een boze lezer schreef: „Met het accepteren van een PVV-advertentie [,..] heeft de krant haar inkomsten boven deze uiterst verwerpelijke oproep tot discriminatie gesteld.”

Hoofdredacteur Philippe Remarque reageerde: „Een krantenredactie hoort advertenties niet op hun politieke wenselijkheid te beoordelen. [...] Het meldpunt van de PVV hebben wij in een commentaar afgekeurd. Maar dat is geen reden een advertentie ervoor te weigeren.”

Publieke verantwoording voor nieuwskeuzes is een trend onder journalisten. Nog nooit schreven zoveel hoofdredacteuren een verantwoording in één weekend. De hoofdredacteuren van NRC, NOS Nieuws en RTL Nieuws verantwoordden zich alle drie over de uitgebreide Friso-verslaggeving. Rob Wijnberg van nrc.next schreef waarom zijn krant vandaag juist niets aan de prins doet. Zie voor overzicht verantwoordingen: nrch.nl/6sq.