Agressie , net als in de film

Hulpverleners krijgen veel te maken met geweld. In een bioscoop in Utrecht keken ze samen naar Doodslag, waarin een ambulancebroeder doordraait. „Een helse baan.”

NOVUM60:VROUW RAMT TWEE POLITIEAUTO'S:OUDEGA;08JAN2012-De politie heeft zaterdag een 22-jarige vrouw uit Hallum aangehouden op verdenking van poging doodslag in Oudega, nadat ze was ingereden op twee politie voertuigen die de weg afsloten voor de vluchtende dronken bestuurster. Agenten zagen de vrouw omstreeks 15.30 uur in Leeuwarden rijden. Het was bij hen bekend dat het rijbewijs van de vrouw ingevorderd was. De agenten spraken de vrouw aan en schreven een bekeuring uit voor het rijden zonder geldig rijbewijs. Omdat ze vermoedde dat de vrouw weer zou gaan rijden, hielden ze haar in de gaten. Niet veel later stapte de vrouw inderdaad weer in haar auto. Vanuit Leeuwarden reed zij met zeer hoge snelheid via Wergea, Warten, Fonejacht en Earnewoude naar Oudega. Ondanks pogingen van de politie om de vrouw te doen stoppen, reed zij door. Hierbij nam ze vele verkeersrisico�s en haalde binnen de bebouwde kom snelheden tot 100 kilometer per uur. Wegversperring Omdat de situatie levensgevaarlijk was, werd besloten in Oudega een wegversperring op te zetten om de snelheid van de vrouw te doen afnemen. Terwijl agenten hiermee bezig waren, kwam de vrouw al aangereden. Een agent kon nog net op tijd de auto verlaten, voor de vrouw met zeer hoge snelheid door de versperring heen reed. Hierbij ramde ze beide politieauto�s en kwam zelf meters verder tot stilstand. De vrouw werd per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. Ze bleek ongedeerd te zijn, waarna ze aangehouden en voor nader onderzoek ingesloten werd. Inmiddels is ze in verzekering gesteld. Alle drie de voertuigen zijn total loss. Getuigen De politie is op zoek naar getuigen van dit voorval. Zij worden verzocht contact met de politie op te nemen via telefoonnummer 0900-8844. Novum/hm/str.Harm Meter Novum HARM METER

Stadsverslaggever Utrecht

Utrecht. De film is hard binnengekomen bij Claudia Claassens. Ze staat wat beduusd in de foyer van de bioscoop na het zien van Doodslag. Haar man was ambulancebroeder en kreeg veel te maken met agressie. Claassens: „Het schelden, het intimideren, de mishandeling. Dat gebeurt allemaal.” Haar man ging eraan onderdoor. Een paar jaar geleden pleegde hij zelfmoord. Nu vecht Claassens voor de rechten van hulpverleners.

Deze week organiseerde het ministerie van Binnenlandse Zaken een speciale voorstelling van Doodslag in Utrecht. Ongeveer tweehonderd bezoekers – hulpverleners en mensen die zich inzetten voor een betere positie van hulpverleners – zagen de film waarin Theo Maassen een ambulancebroeder speelt die op tilt slaat vanwege zijn werk. Wanneer hij bij een spoedgeval wordt gehinderd door een groep jongeren, slaat Maassen letterlijk van zich af. Met fatale gevolgen.

Uit onderzoek van een rapport van onderzoeksbureau DSP-groep, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken, blijkt dat 57 procent van alle werknemers met een publieke taak in 2011 te maken kreeg met agressie en geweld. Sjaak Krombeen, die namens het ministerie deze middag heeft georganiseerd, zag Doodslag eind vorig jaar en dacht: dit is de perfecte manier om „de buitenwereld” te tonen waar hulpverleners mee te maken krijgen.

Hij benadrukt dat het niet alleen gaat om slaan en schoppen. „Het gaat dieper. Kleine scheldpartijen en intimidaties kunnen een grote impact hebben op hulpverleners. Het kruipt onder de huid. We moeten zorgen dat er een andere norm komt in de samenleving. Liefst zoals in bijvoorbeeld Amerika. Brandweerlieden of ambulancemedewerkers zijn daar gewoon helden, krijgen applaus. Dat is fantastisch”, zegt Krombeen.

In de foyer van de bioscoop springt Sheila Goeree op en neer. Zij is directrice van een buurtcentrum, waar ze werkt met hangjongeren – „rotjochies” in haar woorden. Die komen ook voor in Doodslag: groepjes jongeren die op straat leven, hun ouders weten nauwelijks wat ze doen. De jongeren weten volgens Goeree niet eens meer dat ze respect voor hulpverleners moeten hebben. Al springend doet ze voor hoe de jongeren hulpverleners dwars zitten. Goeree: „Eeee swa”, roept er dan een naar een hulpverlener. „Blijf met je poten van mij af.” En dan rent de rest erop af. Dan schreeuwen ze, dan gillen ze. Het is vaak kuddegedrag en sensatiezucht. Soms natuurlijk ook emotie, als er iemand gewond is.”

De film Doodslag draait om dilemma’s. Moeten de ambulancebroeders ingrijpen als ze tijdens hun werk belachelijk worden gemaakt in een café? Moeten ze de man helpen die weigert aangeraakt te worden door een Marokkaanse collega? Waar eindigt het protocol en begint de emotie? En heeft ambulancier Maassen gelijk dat hij een ‘rotjochie’ dat in de weg loopt tegen de grond slaat, zelfs als de jongen daardoor overlijdt?

Volgens de aanwezigen is de film op sommige punten onrealistisch. Met name het feit dat er totaal geen nazorg voor Maassen is als hij uit de gevangenis komt en ontslagen wordt bij de ambulancecentrale, wil er bij dit publiek niet in.

Maar dat er heftige agressie is, zoveel is duidelijk. Janny Kruger zit ook in de zaal. Zij gaf in de gemeente Amsterdam trainingen aan medewerkers van de GG&GD. „Die mensen moeten voortdurend rekening houden met bedreigingen, vaak zijn patiënten onder invloed van drank of drugs. Dan moet je erg sterk in je schoenen staan om de officiële protocollen te volgen en niet een keer een tikje uit te delen. Dat proberen we ze te leren tijdens de trainingen.”

Het slot van de film is dramatisch. Een totaal doorgedraaide Maassen – zijn mond vertrokken in een verbeten grimas – rijdt met zijn ambulancewagen keihard tegen de pui van het stadhuis in Eindhoven. Moe van het leven. Surrealistisch. Maar het werk kán gek maken. Weduwe Claudia Claassens slikt. Dan knikt ze en zegt: „Het is a hell of a job.”