Voorkom internetgesjoemel met de ERICA-methode

„Mijn man heeft twee keer een rij-examen geboekt via internet, maar helaas niet via het CBR. Hij betaalde daardoor twee keer 49 euro in plaats van 35 euro, en de organisator van de website stak zomaar twee keer 14 euro in eigen zak. Heb je tips om dit soort gesjoemel te voorkomen?”

Kopen via het internet heeft iets van schaatspret. Iedereen vindt het leuk en iedereen mag gratis meedoen. Maar wie ongetraind het ijs opstapt, blijft hangen in een scheur of wak en eindigt in het ziekenhuis. Wie geroutineerd is, profiteert van de mogelijkheden. Maar de digitale brekebeen wordt graag geld afhandig gemaakt. Want internet is, naast een fantastische informatiebron, een walhalla voor gelukszoekers. Een website is zo vanuit je huiskamertje opgezet. Daarmee bemiddelen talloze sjoemelaars in informatie, diensten en producten van anderen, die liefst niet (geheel) vallen onder de Wet koop op afstand, zoals reizen, concertkaartjes en allerlei maatwerk diensten.

Zo verkopen tientallen ‘budget’ ticketbureaus kaartjes voor evenementen tegen een veelvoud van de echte prijzen. Rijen websites regelen je rij-examen of toeristenvisum, terwijl je dat goedkoper direct bij het CBR of een consulaat kan doen. Hoteliers klagen dat consumenten via boekingssites al jaren 30 procent meer voor kamers betalen dan bij de hotels zelf. Vliegreizensites zijn berucht om hun verborgen kosten, financiële vergelijkingssites zijn een mijnenveld. Afgelopen week gaf de NMa eenentwintig vergelijkingssites voor spaarrentes een onvoldoende. Van zeventien vergelijkssites voor reisverzekeringen konden er slechts twee door de beugel.

Hoe voorkom je dat je teveel betaalt? Gewoon doorzetten met een gezond wantrouwen. Maar minimaliseer uitglijders, bijvoorbeeld met de ERICA-methode. De E staat voor Ervaring, dat loont bij internetshoppen. Bezoek per gezocht product minimaal vijf sites. Vergelijk de aanbiedingen en zet sites die geen organisator of contactgegevens vermelden op je (denkbeeldige) zwarte lijst. Na verloop van tijd ontwikkel je gevoel voor wat wel en niet betrouwbaar is.

De R is van: ken je Rechten. De Wet koop op afstand bepaalt onder meer dat een aanbieder geld moet terugbetalen als de consument een product binnen zeven dagen terugstuurt. Maar pas op, dat geldt niet voor alle producten of diensten. Google voor meer informatie op ‘kopen op afstand’.

De I staat voor Informeer. Zoek informatie over aanbieders. Google bijvoorbeeld op: wie heeft slechte ervaringen met bedrijf X? Helaas geldt voor websites niet dat eens goed altijd goed is. Een prima vergelijkingssite eindigt niet zelden als verkapt verkoopkanaal, want populariteit is goud waard voor adverteerders. Soms wisselt een site onzichtbaar van eigenaar voor een paar ton. Met de ziel van de organisatoren erbij.

Dan de C van Controleer. Op overheidssite consuwijzer.nl staat een handige Online ShopScan met vragen over onder meer betaalwijze en retourvoorwaarden. Gaat er toch iets mis, onderneem dan Actie – de A van ERICA. Stuur de aanbieder een van de klachtenbrieven van consuwijzer.nl. Of bel 088-0707070 met een klacht. Daarmee bescherm je indirect ook je medeconsument.

    • Erica Verdegaal