Motorrijders geen aso's

Vooroordelen zijn handig, vooral als je niet diep op onderwerpen in wilt gaan. August Hans den Boef heeft zorgvuldig geen cijfers ter onderbouwing geraadpleegd bij het schrijven van zijn artikel (Opinie & Debat, 11 februari).

Er zijn in ons land ca. 700.000 geregistreerde motorfietsen, waarvan het overgrote deel bereden wordt door mensen die dit een leuke of effectieve manier van verplaatsen vinden. Het gebruik van een motor voor woon-, werk- of recreatieverkeer is de laatste jaren sterk toegenomen. Die groei bestaat volgens Den Boef voornamelijk uit asocialen en criminelen.

Iedereen onthoudt die ene motorrijder die men ooit een keer heeft waargenomen tijdens een ongewenste manoeuvre of actie. Zo’n verhaal is jarenlang goed voor gesprekstof. Dat dit een uiterst klein deel van de motorrijders betreft wordt gemakshalve vergeten.

Nico Perk

Voorzitter MAG belangenvereniging voor motorrijders

Motorrijder krijgt minder snelheidsbonnen

Als ervaringsdeskundige ben ik alle vooroordelen van Den Boef (Opinie & Debat, 11 februari) talloze malen tegengekomen en heb de meeste ervan kunnen ontzenuwen. Ik ga niet beweren dat er geen motorrijders zijn die te hard rijden. Of dat er geen motoren met een open knalpijp bestaan. Maar ik weet dat het uitzonderingen zijn. Tien procent van de Nederlandse motorvoertuigen zijn motoren. Motorrijders krijgen slechts 2 procent van de bekeuringen voor snelheidsovertredingen. Nu zijn daar wel verklaringen voor te geven, maar het feit is er.

Hoe erg is het op de dijkwegen in het rivierengebied? Voor een MAG-actie om zogeheten mottoborden te plaatsen heb ik met aanwonenden aan een Waaldijk gestaan. Wat bleek? Het aantal auto’s was vele malen groter dan het aantal passerende motoren. We telden twee motoren waarvan de geluidsdemper beter had gekund, maar een veelvoud aan ronkende auto-uitlaten.

Ben Geutjes

Uithoorn