Hay kust Deens design wakker

Met kleurrijk en functioneel design verovert het Deense Hay de meubelwereld. ‘We hebben geen vast plan en doen alles op gevoel’, zeggen Rolf en Mette Hay.

Deens meubeldesign was in de jaren veertig en vijftig toonaangevend in de wereld, met grootmeesters als Arne Jacobsen, Hans Wegner en Poul Kjaerholm als voortrekkers. Maar daarna werd het alras stiller en hebben de Denen wat betreft vernieuwend design niet veel meer van zich laten horen. Tot voor een paar jaar geleden. Nu lijkt het alsof de Deense ontwerpers zijn wakker gekust uit hun winterslaap, want het bruist van de nieuwe activiteiten van jonge Deense designfirma’s.

De naam Hay bijvoorbeeld, doet inmiddels de wenkbrauwen fronsen van Italiaanse meubelfabrikanten: hoe speelt zo’n nieuwkomer het in vredesnaam klaar! De laatste jaren heeft het bedrijf een opmerkelijke plaats voor zichzelf opgeëist in de wereld van verantwoord meubeldesign. Hay maakt eigentijds meubilair van behoorlijk hoog niveau tegen betaalbare prijzen. Helder en duidelijk van bedoeling, met een aanstekelijk kleurgebruik en een collectie die zich in rap tempo uitbreidt met telkens weer nieuwe aantrekkelijke en functionele spullen.

„Het succes verbaast ons zelf eigenlijk ook wel”, vertelt Rolf Hay (43), die samen met zijn vrouw Mette (33) het merk in 2003 begon. Het is dagelijks – met inmiddels 70 man personeel – keihard werken, zeggen zij. „Maar we kunnen precies doen wat we zelf het allerleukste vinden.”

Rolf Hay had bij de start 22 jaar ervaring in de meubelbranche en Mette’s ouders hebben altijd een interieurzaak gehad, dus het vak zit ze in het bloed. Voor het overige gaan ze nogal intuïtief te werk. Lachend: „We hebben geen vast plan en doen niets aan marketing. Bij ons gaat alles op gevoel.” Dat ze niettemin de modemagnaat Troels Holch Povlsen bereid vonden hen financieel bij te staan, is dus eigenlijk een wonder en iets waar ze nog elke dag dankbaar voor zijn. „Hij is onze grote inspirator, maar vooral ook vriend.”

Scholten&Baijings

Dat Deens design lange tijd zo weinig voorstelde, heeft de Hays verbaasd en geërgerd. Het is een van de drijfveren achter hun dadendrang, die de vastgeroeste industrie flink heeft opgeschud. „In ons land heerst de gedachte dat we na Arne Jacobsen geen nieuwe meubels meer nodig hebben. Onze academies zijn zwak, bij gebrek aan docenten met visie. En onze jonge ontwerpers zouden wat harder moeten werken.”

Toch werkt Hay hoofdzakelijk met Deense ontwerpers. Al oriënteert het bedrijf zich ook internationaal. Zo is het Nederlandse duo Scholten&Baijings verantwoordelijk voor zeer succesvolle ontwerpen voor beddengoed, theedoeken en tapijten. Binnenkort hoopt Hay ook een servies van hen te lanceren.

De Hay-collectie wordt in 30 landen verkocht, met de meeste omzet in Noord-Europese landen. Grote voorbeeld voor Rolf Hay is de Italiaanse meubelfabrikant Giulio Cappellini. „Hij was de eerste die begin jaren tachtig nieuwe jonge ontwerpers introduceerde in de Italiaanse designwereld. Hij zocht naar nieuwe wegen en nieuwe technieken. De meubelbranche is hem veel dank verschuldigd.”

Het echtpaar Hay heeft een stormachtig decennium achter de rug. Tien jaar geleden leerden ze elkaar kennen, een jaar later begonnen ze hun bedrijf, weer een jaar verder openden ze hun eerste winkel en 12 maanden daarna kwam hun eerste kind ter wereld. Ze hebben de taken verdeeld. Rolf Hay is gek op technologie en houdt zich in hoofdzaak bezig met het ontwikkelen en de productie van de meubels. Mette Hay is verantwoordelijk voor alles wat met textiel te maken heeft en koopt over de hele wereld accessoires in.

Onder het motto ‘op is op’ zijn er in de Hay-collectie telkens nieuwe dingen te vinden. Nieuwste toevoeging zijn borstels en kammen, kant en klaar ingekocht, maar ook veel papierwaren, die Hay in China laat maken. Hoewel Rolf Hay het een sport vindt om gedurfde ontwerpen in nieuwe technieken uit te voeren, ligt de nadruk binnen de Hay-collectie zeker niet op experimenteel design. Alle producten moeten zichzelf kunnen redden, helder en begrijpelijk zijn, zegt hij. „Ik heb niets met conceptueel design.”

Hay heeft de naam goedkoop te zijn, althans naar designnormen. Maar de veel gebezigde toevoeging ‘de Deense Ikea’, dat gaat toch al te ver. „Dat slaat nergens op, we zijn nog maar zo’n klein bedrijf. En bij Ikea is alles zo ongelofelijk goedkoop! Qua zakelijke aanpak zie ik die vergelijking als een compliment. Maar wat betreft design: nee. Wat we delen met Ikea is dat we value for money bieden. We verkopen liever meer stuks dan dat we marges verhogen.”

www.hay.dk

    • Marianne van Dodewaard