De goudbus, voor al uw sieraden

Steeds meer mensen ruilen hun goud in voor geld. In winkelcentra en ‘goudbussen’ wisselen horloges, ringen en kiezen vlot van eigenaar. „Het is net het Wilde Westen.”

Leiderdorp 16-2-2012 Ten midden van winkelend publiek in winkelcentrum Winkelhof in Leiderdorp, wordt tussen de Albert Heijn en Blokker goud gekocht. De firma Gold Buyers Benalux koopt goud in van particulieren. Door een reeks chemische en optische testjes word het aantal karaat van het Goud vastgestelt en naar waarde afgerekend. Personen op foto hebben mondeling toestemming verleend en zijn opgetekend door de schrijvend journalist. Foto Floren van Olden

Piet Laterveer wil best vertellen waarom hij zijn trouwring gaat verkopen. „Mijn vrouw overleed twee jaar geleden aan leukemie. Wat moet ik dan nog met onze ringen? Onze kinderen hoeven ze ook niet.”

Laterveer (64) staat bij de kiosk van Gold Buyers in een winkelcentrum in Leiderdorp. Een in het zwart geklede inkoopster maakt met zijn ring drie strepen op een zogeheten toetssteen en druppelt vervolgens verschillende zuren op de strepen. De eerste en de laatste streep vervagen, de middelste niet. Conclusie: de ring is 14 karaats goud. Laterveer krijgt een bod van een paar honderd euro voor twee ringen, een halskettinkje en een horloge. Hij is er blij mee. „Je weet nooit wanneer het einde komt. Met een beetje geld kan ik in ieder geval nog op vakantie en leuke dingen doen.”

De markt voor goudinkoop groeit sterk. Particulieren willen profiteren van de aanhoudend hoge goudprijs. Goudinkopers springen gretig in op die behoefte. In flyers en kranten-advertenties beloven ze particulieren de hoogste prijs voor hun gouden horloges, ringen, munten of kiezen. Ook buitenlandse partijen doen mee. Zo kwam het Australische Gold Buyers in april vorig jaar naar Nederland. Inmiddels heeft het bedrijf 32 kiosken in winkelcentra door het hele land. Dit jaar komen daar nog eens tien kiosken bij. In totaal heeft het bedrijf 599 vestigingen in meer dan twintig landen.

Volgens Gold Buyers woordvoerder Herman Nieuwenhuis is Nederland een uitstekende markt voor goudinkoop. „Nederlanders zijn nuchter en pragmatisch. Ze hechten niet veel waarde aan sieraden die op zolder stof liggen te verzamelen.” Juwelier Marius Tsakonis deelt deze mening. Hij rijdt met zes ‘goudbussen’ door Nederland en wil later dit jaar nog een zevende bus aanschaffen. Particulieren kunnen bij de bussen, die geparkeerd staan op marktpleinen of bij winkelcentra, terecht voor de verkoop van goud. Tsakonis: „Mensen zijn heel zakelijk tegenwoordig. En niet onterecht. Oubollige sieraden die je toch niet draagt, kun je met de huidige goudprijs voor veel geld verkopen.”

Tsakonis ziet een zeer gemêleerd publiek langskomen bij zijn bussen. „Jong, oud, man, vrouw, allochtoon, autochtoon, het maakt niet uit. Allemaal hebben ze wel erfstukken of trouwringen waar ze vanaf willen.” Ook bij Gold Buyers is het publiek divers, zegt Nieuwenhuis. „Hele families komen langs. Dan is de dochter hier een keer geweest en stuurt ze vervolgens haar ouders en haar broer deze kant op.” Volgens Nieuwenhuis zijn er weinig klanten die door geldproblemen genoodzaakt zijn hun goud te verkopen. „Mensen zien het meer als een mooie gelegenheid om eenmalig een paar honderd euro te verdienen.”

Klanten komen gemiddeld met zo’n 200 euro aan goud bij de goudinkopers. Het daadwerkelijke bod van de inkoper fluctueert op basis van de actuele goudkoers, de zuiverheid en het gewicht van het goud en de verwerkingskosten. Als de klant het bod accepteert, worden de gouden sieraden door de goudinkoper op een andere locatie gesloopt, omgesmolten en vaak op de internationale goudmarkt doorverkocht. Soms voor industriële toepassingen, soms voor het smeden van nieuwe sieraden.

Theo Vermeulen noemt de markt van goudinkopers „het Wilde Westen”. Hij is secretaris van de Federatie Goud en Zilver, een branchevereniging voor juweliers. „Het lijkt wel alsof er elke dag nieuwe bedrijven bijkomen op die markt. Maar er zijn geen regels of keurmerken waar klanten op kunnen vertrouwen. Er is zelfs geen brancheorganisatie. Dat is bij juweliers wel anders. Die moeten hun sieraden altijd laten voorzien van een stempel van de Edelmetaal Waarborg. Dat is bij wet vastgelegd. Je weet als klant dan zeker dat je ring daadwerkelijk 14 karaats of 18 karaats is.”

Nieuwenhuis, van Gold Buyers, benadrukt het belang dat goudinkopers hebben in goede klantrelaties. „We staan midden in winkelcentra omdat we graag openheid en transparantie willen uitstralen. Iedereen kan zien hoe het goud getaxeerd wordt. En onze klanten vinden dat juist erg prettig. Het is heel iets anders dan in de besloten setting van een juwelierszaak zitten. Bovendien willen winkelcentra ons graag hebben, omdat onze klanten hun net verdiende geld vaak meteen weer uitgeven aan nieuwe spullen.”

Tsakonis, van de Goudbus, zegt dat een goede en eerlijke taxatie in het belang van een goudinkoper is. „Mensen komen er uiteindelijk wel achter als je ze oplicht. Wij houden de relaties met onze klanten graag goed. Ons zakenmodel is afhankelijk van positieve mond-tot-mondreclame en onze bussen staan altijd op dezelfde plekken.”

Toch vindt Tsakonis opleidingseisen of een keurmerk voor goudinkopers geen gek idee. „De rotte appels moeten eruit. Er zijn zoveel oplichters actief in deze markt. Ik ben zelf een vakman, opgeleid tot juwelier in Schoonhoven.”

Vermeulen, van de Federatie Goud en Zilver, raadt mensen aan bij het verkopen van hun goud altijd bij meerdere inkopers langs te gaan en dan pas een bod te accepteren. Ook zouden particulieren langs moeten gaan bij ten minste één echte juwelier. „Een juwelier zal niet alleen kijken naar de waarde van het materiaal maar ook naar bijvoorbeeld het ontwerp. Sieraden zijn vaak meer waard dan alleen het goud of zilver waar ze van gemaakt zijn. Misschien is een horloge wel van Cartier. Dan is slopen en omsmelten zonde.”