Schiphol presenteert goede jaarcijfers

Economische tegenwind of niet, Schiphol presteert goed. Winst, omzet en passagiersaantallen stijgen, het aantal bestemmingen wordt uitgebreid en het uitbaten van chocoladewinkeltjes verloopt voorspoedig. Toch is er niet alleen maar goed nieuws. Het vrachtverkeer neemt af en Schiphol loopt tegen capaciteitsproblemen op.

Op de vandaag gepresenteerde jaarcijfers valt niks af te dingen. De winst steeg met 15 procent naar 194 miljoen euro en de omzet met 8 procent naar bijna 1,3 miljard euro. Het aantal passagiers nam met 10 procent toe, tot ruim 49 miljoen. Qua passagiersaantallen is Schiphol nu de vierde luchthaven in Europa, na Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt. Schiphol voegde in 2011 ook twaalf nieuwe bestemmingen toe, voor een totaal van 313.

De aandeelhouders van Schiphol – de Nederlandse staat, Amsterdam, Rotterdam en het Franse luchthavenbedrijf Aéroports de Paris – mogen door de goede resultaten een dividend verdelen van 97 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 76 miljoen.

De inkomsten van Schiphol komen voor het grootste gedeelte uit havengelden, eigen winkels en vastgoed. Op alle terreinen was groei. Zo baat Schiphol sinds vorig jaar zelf een aantal chocoladewinkels op de luchthaven uit, waarmee 20 miljoen verdiend werd. Hogere parkeertarieven leverden nog eens 9 miljoen op.

Schiphol baat naast de eigen luchthaven ook nog de regionale luchthavens van Eindhoven, Lelystad en Rotterdam uit, en heeft belangen in de New Yorkse luchthaven JFK en de Australische luchthaven van Brisbane. Ook de resultaten van deze regionale en buitenlandse luchthavens lieten groei zien, ondanks de recessie.

En dat terwijl de luchtvaar een recessiegevoelige sector is. Maar Schiphol heeft daar niet meteen last van, zegt luchtvaartanalist Jos Versteeg van Theodoor Gielissen. „Luchtvaartmaatschappijen zullen niet snel een complete passagiersvlucht schrappen. Havengelden worden dus gewoon betaald, ook al zit een vlucht niet vol. Schiphol profiteert daarvan.”

Met vrachtverkeer ligt dat anders. Versteeg: „Vrachtvluchten zitten vaak maar in een richting vol. Vliegtuigen vertrekken bijvoorbeeld volgeladen uit China en vliegen leeg terug.” Hij zegt dat luchtvaartmaatschappijen daarom gemakkelijker vrachtvluchten schrappen bij economische tegenwind. Het vrachtverkeer op Schiphol daalde dan ook licht.

Schiphol verwacht voor het komend jaar wel hogere passagiersaantallen en wil dan ook verder uitbreiden. „Op drukke dagen zitten we tegen de grenzen van onze capaciteit aan”, zegt bestuursvoorzitter Jos Nijhuis. Voor de uitbreiding is meer dan 1 miljard euro gereserveerd.

    • Jesse Groenewegen