Kinderkoersen

Als de baas van een beursgenoteerd bedrijf zich zorgen maakt, gaat het meestal over de koers of de kwartaalcijfers. De televisie in de boardroom toont het laatste economische nieuws en de actuele beurskoersen. Snel reageren op de grillen van de markt, dat is het devies. Besluiten nemen die de koers laten stijgen, dan ga je de boeken in als succesvol.

Maar wat zou er gebeuren als op die tv-schermen van de directeuren voortaan alleen nog foto’s te zien waren van hun kinderen? Zouden ze dan bij elk besluit even denken of dat wel in het belang is van de volgende generatie? En zouden ze met die besluiten ook succesvol kunnen worden? Tex Gunning, bestuurslid bij Akzo, denkt van wel. En wie naar hem luistert wordt meegesleept in dat geloof.

Gunning is al jaren bezig om leiderschap in het bedrijfsleven te verbinden met thema’s als duurzaamheid en zingeving. Eerst bij Unilever, nu bij Akzo. Hij valt op door zijn aanpak en visie, die gedurfd en anders zijn dan de meeste bestuurders. Hij wil vooral de mens in de werknemer naar boven halen. ‘Het gaat niet om welke functie of welke rol je hebt, het draait om je talent en je mens-zijn’, vindt Gunning.

Hij maakt zich zorgen over de wereld die hij voor zijn kinderen zal achterlaten. Dat hoor je wel eens vaker mensen zeggen, maar te weinig topmensen uit het bedrijfsleven durven dat hardop te doen. Discussies over sustainability hebben langzamerhand de bestuurskamers wel bereikt, maar praten over de rol die je als mens in de duurzame ambities van je bedrijf kunt spelen, zijn nog te vaak taboe.

We hebben nieuwe leiders nodig, riep Gunning daarom onlangs vol overtuiging en met een beetje alarm eronder tijdens een lezing. Bestuurders die hun menselijke kant dominanter durven te maken, die andere definities formuleren voor begrippen als groei, welvaart en succes. Met alleen het goede voorbeeld geven, komen we er niet meer. Nee, vindt hij, het kan alleen als we onze kinderen anders opvoeden en vooral: ander, waardevoller onderwijs geven.

Het is een verfrissend en goed geluid van iemand die beaamt dat hij dit kan roepen zo lang hij zelf ‘succesvol’ is volgens de oude definitie: bestuurder zijn bij een winstgevend concern. We kunnen praten wat we willen over verduurzaming van het bedrijfsleven (en er gaat intussen ook echt het nodige de goede kant op), maar het gros der bestuurders blijft hangen in economisch denken op korte termijn. Er zijn heel hard mensen nodig die het anders durven doen.

Het duurt nog even voordat een nieuwe generatie leiders zich aandient. Maar tot die tijd weet elke bestuurder nu even wat hem te doen staat. Plak de tv in uw werkkamer vol met foto’s van uw kinderen. Dat helpt, in ieder geval voor uw eigen koers.

Max Christern

De auteur is journalist en moderator en oud-redacteur van deze krant.

Kijk naar een gesprek met Tex Gunning op: www.ode.nl/texgunning

    • Max Christern