'Ik ga juist nog extremer werken'

Susanne Kennedy (34) viel als jong talent bij het Nationale Toneel op met radicale regies van klassiek repertoire, in extreme, absurdistische vormgeving, zoals Ibsens Hedda Gabler, en Harold Pinters Het Verjaardagsfeest.

Gaat bij Toneelgroep Amsterdam tussen 2013 en 2016 twee grote zaalregies en één kleine zaalvoorstelling doen. Wat precies, dat weet ze nog niet. „Ik vind het heel moeilijk om een stuk te kiezen, en ben altijd verrast waar ik uitkom. Het zullen stukken moeten zijn die mijn radicale visie toelaten. Dat zijn meestal stukken die de tijd hebben doorstaan. Bij weinig hedendaagse auteurs kan dit, behalve bij Elfriede Jelinek, maar die is weer niet geschikt voor de grote zaal.”

Kennedy maakt in onzekere tijden de overstap van een vast contract bij het Nationale Toneel, naar een freelancebestaan, met een vaste afspraak bij Toneelgroep Amsterdam. Sommigen verklaarden haar voor gek, maar: „Je moet het als kunstenaar niet te comfortabel krijgen. Ik vind het juist spannend; het komt er nu op aan, mijn werk komt op scherp komt te staan.”

Door het huidige kunstklimaat raakt zij zelf niet gedemotiveerd, zegt Kennedy. „Integendeel: ik voel me uitgedaagd.” Heeft de huidige teneur invloed op haar werk? „Zeker, maar niet zoals je misschien zou verwachten. Ik zal niet publieksvriendelijker kiezen. Integendeel: dit is juist het klimaat om nog radicaler theater te maken. Als je iets maakt dat heel consequent is, is daar altijd publiek voor.”