Hard nieuws voor Wegenerkranten

Bij Wegener en Media Groep Limburg verdwijnen 300 tot 350 banen. Digital First is het nieuwe credo. De gevolgen van de nieuwe strategie zullen ook buiten de twee uitgeverijen voelbaar zijn.

Nederland, Nijmegen, 16-2-2012 Op de redactie van de regionale krant Gelderlander daags na de nieuwe bezuinigingsplannen van Wegener. Foto: Flip Franssen

Het had wel iets ironisch. Terwijl uitgeverij Wegener gisteren verwoede pogingen deed om een televisieploeg weg te houden bij de Brabanthallen, pasten de samengekomen journalisten het nieuwe bedrijfscredo ‘Digital First’ meteen toe in de praktijk. De ene mededeling na de andere over de voorgenomen reorganisatie werd via Twitter de wereld ingeslingerd. Wegener zelf wilde de bijeenkomst voor de ruim 3.000 werknemers van Wegener en de Media Groep Limburg (MGL) besloten houden.

Wegener en MGL zijn in handen van het Britse krantenconcern Mecom. Wegener geeft zeven regionale dagbladen uit, waaronder BN De Stem, Brabants Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia en De Gelderlander. Ook heeft de uitgever ruim 250 huis-aan-huisbladen buiten de Randstad in bezit en verzorgt Wegener de adverentieverkoop, druk en distributie van gratis dagblad De Pers. Bij MGL verschijnen Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad. De beide uitgeverijen hebben samen 3.000 mensen in dienst, waarvan het overgrote deel – zo’n 2.800 werknemers – voor Wegener werkt.

De boodschap die topman Tom Toumazis van Mecom en Wegenerbaas Truls Velgaard gisteren brachten kwam hard aan. Al jaren dalen advertentie-inkomsten uit printmedia; in 2011 bij Wegener met 10 procent. Een stijging die niet voldoende wordt opgevangen door een plus in de advertentie-omzet uit digitale activiteiten. Dus wil Mecom onder druk van ontevreden aandeelhouders tot 2015 70 miljoen euro bezuinigen op haar drie markten: Nederland, Denemarken en Polen.

Aangezien driekwart van de winst uit Nederland komt, vallen de hardste klappen bij Wegener en MGL: 50 miljoen euro moet worden bezuinigd. De helft van die besparing komt uit een reductie van het aantal arbeidsplaatsen bij de beide uitgeverijen. In totaal gaat het om 300 tot 350 banen. Een derde daarvan komt terecht bij de redacties van de negen regionale kranten van Wegener en MGL en de huis-aan-huisbladen. Hoe de uiteindelijke verdeling over de verschillende redacties gaat vallen is nog onduidelijk. Velgaard sloot gisteren niet uit dat er de komende jaren meer ontslagen zullen volgen.

Digital First is het nieuwe credo bij Wegener en MGL. Dankzij smartphone en tablet zal de consument zijn nieuws steeds meer digitaal willen consumeren, meent Mecom.

Het Britse concern introduceert op 1 april een betaalmodel voor alle digitale platforms van Wegener en Media Groep Limburg. Dat houdt onder meer in dat er een betaalapplicatie komt voor Apple-toestellen, maar ook dat er een betaalmuur wordt opgetrokken voor een deel van het nieuws op de verschillende websites van de regionale kranten. Velgaard: „Dan gaat het om zogenoemde premium stories. Lokale verhalen die wij exclusief hebben en waarvoor de lezer zal moeten betalen.” Met de betaalapplicatie wil de uitgeverij ook huidige abonnees aan zich binden. Die kunnen hun ‘pakket’ uitbreiden met een abonnement op de betaalapp en daarmee op tal van regionale edities van de verschillende kranten.

Wanneer de komende tijd blijkt dat lezers inderdaad overstappen naar de digitale versie van de krant, kan dat ook gevolgen hebben voor de printversie. Aan de zaktijd van de kranten wordt nog niet getornd, maar dat zou in de toekomst wel kunnen gebeuren. Velgaard: „Het verslag van een late voetbalwedstrijd kun je dan op de tablet lezen.”

Journalistenvereniging NVJ kijkt met gemengde gevoelens naar de plannen van Mecom. „We moeten onze ogen niet sluiten voor de situatie waarin de dagbladen verkeren”, zegt Tom Gibcus, secretaris bij de dagbladsectie van de NVJ. „Maar de directieleden bij Mecom moeten ook beseffen dat je niet met minder mensen dezelfde krant kan maken. Een banenverlies van 10 procent hakt er fors in.”

Gisteren werd ook duidelijk dat de bezuinigingen niet alleen consequenties zullen hebben voor de regionale dagbladen. Wegener start op 1 september met een eigen persdienst, terwijl nu nog gebruik wordt gemaakt van kopij van de Geassocieerde Pers Diensten (GPD). Op de concrete invulling van de nieuwe Wegener Persdienst wilden Velgaard en Toumazis gisteren niet ingaan. Ze bevestigden wel dat er „wordt gekeken” naar manieren waarop „de expertise bij de GPD kan worden ingezet bij de nieuw te vormen persdienst”.

De invoering van de nieuwe strategie moet zijn afgerond op 12 december van dit jaar. Uiteindelijk moeten de nieuwe inkomsten en de besparing op personeelkosten leiden tot een positief bedrijfsresultaat in 2015. Mecom hoopt de aandeelhouders dan een verhoging van de winstmarge met 2,5 procentpunten tot 13,3 procent te kunnen bieden.

    • Jorg Leijten