Betoverende 3D

Hugo is een avonturenfilm, een gepassioneerde filmgeschiedenisles én een pleitbezorger van 3D.

André Waardenburg Filmrecensent

Actors Asa Butterfield (L) and Ben Kinglsey are shown in a scene from he Paramount film "Hugo" in this publicity photo released to Reuters January 24, 2012. The film was nominated for Best Picture for the 84th Academy Awards, announced on January 24, 2012. The Oscar winners will be revealed in Hollywood on February 26. REUTERS/Jaap Buitendjik/Paramount/Handout (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT) NO SALES. NO ARCHIVES. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS REUTERS

Met Hugo laat de 69-jarige Martin Scorsese zien dat hij nog steeds in staat is een uitstekende film te maken. Na de teleurstellende reeks van de afgelopen tien jaar – Gangs of New York, The Aviator, The Departed en Shutter Island – is het een verademing om weer eens een film van Scorsese te zien waar het maakplezier van afspat en waarin hij iets nieuws probeert, een jeugdfilm in 3D. Hugo gaat dan ook over een onderwerp waar de toch al enthousiaste regisseur uiterst gepassioneerd van raakt: de geschiedenis van de cinema. Maar dat is niet alles. Hij maakte Hugo ook voor zijn twaalfjarige dochter, zodat zij ook eens een film van hem kon zien. Het is Scorseses eerste familiefilm, een bewerking van het boek The Invention of Hugo Cabret (2007) van Brian Selznick.

Hugo speelt zich af in de jaren dertig van de vorige eeuw. Het weesjongetje Hugo windt op Gare Montparnasse de vele klokken op, terwijl hij uit handen probeert te blijven van de weesjes hatende stationschef. Hij leert een mopperende oude man kennen die een snoep- en speelgoedwinkeltje uitbaat. Hugo helpt hem zijn speelgoed te repareren en ontmoet zijn vrolijke kleindochter Isabelle die zich laat meeslepen door romantische boeken.

Haar opa wordt boos als het over zijn verleden gaat. Ooit was hij de gevierde filmmaker Georges Méliès, een van de filmpioniers van de vroege cinema die feeërieke films maakte vol magische transformaties – special effects. Maar de tijd haalde hem in en in een verbitterde bui verbrandde hij zijn negatieven. Gelukkig zijn er van de ruim 500 films die hij maakte toch nog zo’n 200 bewaard gebleven, waaronder de klassieker Le voyage dans la lune. In deze film uit 1902, die in een gerestaureerde kleurenversie onlangs nog op het Filmfestival Rotterdam draaide, zit het iconische beeld van een raket die in het oog van de maan terechtkomt.

Hugo werkt op meerdere niveaus. Als dickensiaanse avonturenfilm voor de jeugd, als gepassioneerde filmgeschiedenisles en als pleitbezorger van 3D. Scorsese gebruikt 3D op subtiele wijze. Als Hugo bijvoorbeeld bij zijn bovenarm wordt gepakt door de stationschef zien we de kinderhater vanuit Hugo’s perspectief als het angstige jongetje naar hem opkijkt. Door 3D wordt de afstand tussen bruut en onschuldig kind nog groter. Maar Scorsese maakte de oude filmclips die hij gebruikt in Hugo ook 3D.

Zo houd je nog meer je adem in als je Harold Lloyd bovenaan een torenhoge wolkenkrabber aan de wijzers van een klok ziet hangen in Safety Last! (1923) en ben je ook geneigd te bukken als de trein bijna recht op je afkomt in het filmpje van de gebroeders Lumière, net als de toenmalige toeschouwers (hoewel dit waarschijnlijk een mythe is). En zo wordt Hugo net zo meeslepend en vol verbeelding als de boeken die Isabelle verslindt. Een betoverende verbeeldingskracht die Scorsese gemeen heeft met Méliès.

Hugo

Regie: Martin Scorsese. Met: Asa Butterfield, Chloë Grace Moretz, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Emily Mortimer.****

    • André Waardenburg