AkzoNobel

Drie belangrijke Nederlandse bedrijven maakten vandaag cijfers bekend. Wat zeggen die over de recessie waarin Nederland nu voor de tweede keer in vier jaar zit? Drie vragen aan drie topmannen.

AkzoNobel NV Chief Executive Hans Wijers arrives during a presentation of the paintmaker's 2011 fourth quarter and annual results in Amsterdam February 16, 2012. The world's largest paintmaker and owner of the Dulux brand, said on Thursday it was now passing on to customers most of the rise in raw material prices that pulled down its fourth-quarter core profit. REUTERS/Robin van Lonkhuijsen/United Photos (NETHERLANDS - Tags: BUSINESS CONSTRUCTION) REUTERS

1. Heeft u last van de recessie?

„Hoewel het voor ons om een relatief kleine markt gaat, hebben wij last van de recessie in Nederland. Het afgelopen jaar daalde in Nederland het aantal huizentransacties met 5 procent. Dat betekent concreet dat mensen minder verhuizen. Dus is er minder schilderwerk en verkopen wij minder verf.

„Wij merken dat de mensen de hand op de knip houden. En er worden minder nieuwe gebouwen opgeleverd, zowel huizen als kantoorpanden – ook dat heeft effect op onze omzet.

„De crisis in Zuid-Europa heeft een groter effect op de omzet. In Frankrijk en Duitsland zien we een stagnerende vraag.”

2. Wat gaat u eraan doen?

„Wij zijn niet overvallen door de recessie in Nederland. In oktober hebben we al een actieprogramma opgesteld dat 500 miljoen euro moet gaan opleveren voor de verbetering van de winstgevendheid.

„Er worden onder meer banen geschrapt bij de decoratieve verven in Europa en Noord-Amerika. IT- en onderzoeksafdelingen worden in elkaar geschoven, waarbij AkzoNobel – dat inzet op groei uit opkomende markten – actiever mensen gaat werven en trainen in Brazilië, Rusland, India en China.

„De verwachting is dat dit programma dit jaar al 200 miljoen euro gaat opbrengen.”

3. Hoe moet de recessie bestreden worden?

„Wij hebben te maken met een klassieke Keynesiaanse vraaguitval. Die is het gevolg van de onzekerheid. Ondernemers en consumenten houden het geld in hun zak. Om een einde te maken aan die onzekerheid moet het kabinet knopen doorhakken op de grote dossiers: woningmarkt, arbeidsmarkt en pensioenleeftijd. Maak duidelijk wat er gaat gebeuren met bijvoorbeeld de fiscale aftrek van de hypotheekrente. Alleen met een heldere aanpak kunnen Europese leiders een einde maken aan de onzekerheid in de eurozone.”

Akzo: slimme verf: pagina 29