Zelfs Friezen op Twitter

In de rubriek Jong schrijven jongeren over jongeren en media. Meer columns en reacties op het blog nrc.nl/jong.

Vandaag is het precies een week geleden dat Wiebe Wieling en zijn nu al legendarische ijsmeester Jan Oostenburg ons uit onze nationale droom hielpen. Die zestiende Elfstedentocht komt er, maar nu even niet. Inmiddels is het kwik gestegen en zijn de emoties afgenomen. Tijd voor een rustige evaluatie! En vraag het mijn leraren: voor rustige evaluaties moet u bij mij zijn.

Al sinds het midden van de vorige eeuw staan ijs, oudere Friese mannen in onflatteuze regenjassen, en kluunpassages garant voor massahysterie. Vroeger bleef die beperkt tot krantenkoppen en Polygoon-journaals met wijze-mannen-stemmen die euforisch ‘bewegende beelden’ uit het Noorden aankondigden.

Dat is verleden tijd. Toen her en der nog rayonhoofden druk doende waren met door het ijs zakken, kwamen de eerste Twitteraccounts als paddenstoelen uit het ijs. Friese schaatsfanaten ontpopten zich als onderzoeksjournalisten die binnen een paar uur duizenden volgers wisten te verzamelen. Er kwamen berichten over ijsdiktes op de route, foto’s en interviews met Wieling en consorten.

Persoonlijk vond ik het geweldig. Het was het zoveelste bewijs dat klassieke media niet langer het alleenrecht hebben op goede nieuwsservice. De Twitteraccounts verzorgden op gezette tijden informatie over de ijsdikten, speculaties rond de tocht en daarnaast prachtige plaatjes van het winterlandschap in het mooie Fryslân.

Wie denkt dat Twitter alleen gebruikt werd door Elfstedentochthysterici, die niet konden wachten op de krant of op de persconferentie, heeft het mis. Zelfs de oerdegelijke Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden had een account. Zo ziet u maar weer: zelfs de meest nuchtere Fries ziet de kansen van en op sociale media.

    • Funs Elbersen