Provider pikt geld en nummer

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: beltegoed en uitvaartpolis

Dat is gek, dacht Nicolaas Pieter van Riessen uit De Bilt: wilde hij zijn telefoon met prepaidkaart van T-Mobile weer eens gebruiken, weigerde het toestel dienst. Van de klantenservice kreeg hij vervolgens te horen dat zijn nummer „uit de lucht genomen was wegens non-gebruik”.

Hij had het apparaat „geruime tijd niet gebruikt”, schrijft Van Riessen. „En het is op zich geen probleem dat T-Mobile mij uit haar systeem heeft gegooid, maar dat men en passant ook nog even het resterende beltegoed heeft ingeslikt irriteert mij in hoge mate.” Het gaat om 17,78 euro. „Niet de hele wereld, maar toch...”

Niet de hele wereld, inderdaad, maar als T-Mobile zo alle restantjes op ongebruikte kaarten inpikt, loopt het aardig op.

Woordvoeder Michael Vos van het telefoonbedrijf pakt de algemene voorwaarden er bij als Help@NRC om uitleg vraagt. „Wanneer een klant langer dan zes maanden zijn toestel niet gebruikt, vervalt het nummer én het beltegoed. Dat zijn de regels.” Waarom? „Omdat een nummer in gebruik houden nu eenmaal geld kost.” Hoeveel? Dat mag Vos niet vertellen.

Overigens is meneer Van Riessen wél gewaarschuwd, stelt Vos. „We sturen een sms’je als de termijn van zes maanden bijna verstreken is.” Euh, dat sms’je heeft hij dus niet gezien, want hij gebruikte zijn toestel niet. „Tja, lastig”, beaamt Vos. Hand over het hart en geld terug, T-Mobile? „We pluizen deze zaak uit, maar ik vrees dat deze meneer zijn geld niet terugkrijgt.” Snel op zoek naar een andere provider, meneer Van Riessen.