‘NS en ProRail niet eerlijk over kosten sneller en veiliger reizen’

De reis- en wachttijden korter omdat treinen harder gaan en sneller na elkaar kunnen vertrekken, houdt de commissie voor. Foto NRC / Arjan de Jongh

Met de trein reizen kan sneller en veiliger door een nieuw beveiligingssysteem aan te schaffen. Dat systeem is lang niet zo duur als de NS en spoorbeheerder Prorail doen voorkomen, concludeert een Tweede Kamercommissie volgens De Telegraaf in een onderzoek naar onderhoud en innovatie op het spoor.

Het naar de krant gelekte onderzoek wordt morgen gepresenteerd. Vooral de NS zou huiverig zijn voor het invoeren van het beveiligingssysteem, ERTMS. Behalve de spoorbaan moeten namelijk de treinen worden aangepast. Dat zouden de Spoorwegen 300.000.000 euro kosten. Het beveiligingssysteem zou reizen veiliger maken en de reis- en wachttijden inkorten. Treinen kunnen dan namelijk sneller rijden en korter na elkaar vertrekken.

Betere computerprogramma’s moeten orde scheppen bij grote verstoringen op het spoor. De chaos van afgelopen week kwam volgens de krant onder meer doordat medewerkers bij verstoringen de treinenloop grotendeels eigenhandig moeten bijsturen. Ze verloren het overzicht. ERTMS zou seinen overbodig maken omdat de trein bij gevaar automatisch stopt. Er kunnen dan geen ongelukken meer gebeuren doordat een machinist een sein niet heeft gezien.

Gisteren vond een spoeddebat plaats in de Tweede Kamer naar aanleiding van het falende winterbeleid van NS en ProRail. Minister Melanie Schultz van Haegen zei zich verantwoordelijk te voelen, maar de top van beide bedrijven niet te ontslaan.

    • Jules Seegers