Niets boven natuurijs

Wordt succes gemeten in kijkcijfers? De samenvatting van de Hollands Venetiëtocht versloeg zondag zowel de wereldbeker langebaan in Hamar als het shorttrack in Dordrecht. Liefst 1.211.000 mensen zagen halverwege de middag in Studio Sport hoe de marathonschaatsers kluunden en onder bruggetjes doorreden op weg naar Giethoorn – een marktaandeel van 39,7 procent. Toen Shani Davis even daarvoor in het Vikingskipet op de 1.500 meter de Noor Håvard Bøkko versloeg, waren slechts 1.007.000 televisiekijkers daarvan getuige – 35,7 procent. Aan het einde van de middag trokken de Nederlandse successen bij het shorttrack 857.000 kijkers.

Sportmarketeers mogen zeggen dat marathonschaatsen te lang duurt en saai is, maar de kijkcijfers vertelden de afgelopen vorstperiode een ander verhaal. Want vorige week woensdag keken om tien over twaalf ’s middags 711.000 mensen naar de laatste meters van de vrouwen bij de NK marathon op natuurijs. De finale bij de mannen trok even na vieren zelfs 1.119.000 kijkers. Aantallen die bij een wereldbekerwedstrijd langebaan niet altijd worden gehaald.

Ook zonder Elfstedentocht en lucratieve sponsorcontracten dienden zich nieuwe helden aan. Jorrit Bergsma steekt Sven Kramer naar de kroon. Rob Hadders wint drie keer in één week. Foske Tamar van der Wal flitst langs de overhangende keukens van Appingedam, talent Simon Schouten wint in Eernewoude. En zie winnaar Durk Fabriek nummer twee Rutger ter Laak omhelzen na 200 kilometer afzien in de Henk Angenent Classic. Pure topsport. (MS)