Korting op rechtsbijstand kost Staat juist meer geld

De korting op gesubsidieerde rechtshulp leidt juist tot meer uitgaven. Dat blijkt uit cijfers van overheidsinstelling Het Juridisch Loket.

Rotterdam. Volgens Het Juridisch Loket, een overheidsinstelling voor gratis juridisch advies, is het aantal doorverwijzingen naar advocaten in 2011 aanzienlijk hoger uitgevallen dan een jaar eerder, terwijl het juist de bedoeling was dat dit minder zou worden. Precieze cijfers zijn nog niet bekend. De afgelopen jaren stuurde Het Juridisch Loket gemiddeld 5 procent van zijn circa 770.000 klanten door naar een advocaat. Daardoor schiet de overheidspoging om de kosten van gesubsidieerde rechtsbijstand terug te dringen haar doel voorbij.

De filterfunctie van het loket en een grotere rol voor geschillencommissies hadden jaarlijks 8,8 miljoen euro moeten opleveren.

Gesubsidieerde rechtsbijstand kostte de overheid jaar na jaar meer geld, tot ruim 471 miljoen euro in 2010. Het kabinet wil dit bestrijden door mensen te stimuleren eerst voor advies langs te gaan bij Het Juridisch Loket. Dat heeft tot taak zo vaak mogelijk een alternatief aan te reiken voor een (dure) advocaat, zoals een geschillencommissie of mediator. Mensen die eerst naar het loket gaan, hoeven als beloning 51 euro minder eigen bijdrage voor een advocaat te betalen, als ze die toch nodig hebben. Maar juist advocaten blijken hun cliënten massaal voor die korting naar Het Juridisch Loket te sturen. Dit kost de overheid alleen maar geld. Het Juridisch Loket spreekt van „het rondpompen van cliënten”. NRC