Kamer akkoord met omstreden HSL-deal tussen Schultz en NS

Een proefrit van de hsl op het traject Amsterdam-Rotterdam. Foto NRC / Maurice Boyer

Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt de afspraken die minister van Infrastructuur Schultz van Haegen met de NS heeft gemaakt over de hogesnelheidslijn. De Kamer had veel vragen over de deal, maar ging vanmiddag tijdens een debat uiteindelijk akkoord met de hoofdlijnen.

Schultz heeft met de NS afgesproken dat het spoorbedrijf tot 2025 de vervoerder blijft op de intercitytrajecten. Ook gaat de NS de hogesnelheidslijn exploiteren. De deal over de hsl kost de staat in totaal ongeveer een miljard euro en moet een einde maken aan de financiële tegenvallers waar het project onder lijdt. Het alternatief is volgens Schultz dat de lijn ophoudt te rijden en dat de verliezen nog hoger oplopen.

De minister maakte tijdens het debat duidelijk dat ze van de Kamer duidelijkheid wilde hebben. Voor onderzoeken naar andere scenario’s, zoals door diverse partijen bepleit, is geen tijd meer, omdat het bedrijf dat nu de hsl naar België exploiteert op omvallen staat. Een nieuwe aanbesteding van de hsl, waarbij ook buitenlandse vervoerbedrijven konden meebieden, was om dezelfde reden geen optie, zei Schultz.

De Kamer had moeite met de afspraken die zijn gemaakt over het apart aanbesteden van regionale lijnen. Een deel van de Tweede Kamer wil dat meer lijnen aanbesteed worden, een ander deel wil juist minder lijnen afkoppelen van het hoofdnet. Schultz beloofde dat deze afspraken later nog te herzien zijn. Het parlement praat morgen verder over verschillende onderdelen van de deal. Enkele partijen willen bijvoorbeeld dat de toeslag verdwijnt die reizigers nu betalen voor de hsl.

    • Pim van den Dool