Apple buigt en laat onderzoek doen naar misstanden Chinese fabrieken

Apple laat onderzoek doen naar arbeidsomstandigheden in fabrieken van toeleveranciers. Foto Reuters / Wong Campion

Apple laat onafhankelijk onderzoek doen naar arbeidsomstandigheden in haar Chinese fabrieken. De elektronicagigant geeft daarmee voor het eerst openlijk toe dat er mogelijk op grote schaal misstanden zijn bij zijn assemblagebedrijven.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Fair Labour Association (FLA) dat in 2000 de zogenoemde sweatshops in de kledingindustrie analyseerde. Binnen een maand moeten de eerste resultaten naar buiten komen.

Apple kampt met veel aantijgingen van vakbonden en belangengroepen. Bij diverse assemblagefabrieken en toeleveranciers van onder meer iPads en iPhones vonden incidenten plaats. Dat ging van explosies en vergiftiging tot zelfmoorden onder werknemers.

Economieredacteur Marc Hijink legde twee weken geleden in onze krant al uit hoe het principe werkt.

“Omdat Apple grote aantallen bestelt, laten leveranciers zich graag het vel over de oren trekken in wurgcontracten. Niemand weigert een opdracht van Apple, als dat jarenlange omzet garandeert. [...] Maar er is wel een probleem: al zijn de meeste delen van het productieproces van de onderdelen geautomatiseerd, de telefoons en tablet pc’s moeten grotendeels met de hand in elkaar geschroefd worden. Door arbeiders die onder beroerde omstandigheden werken.”

Apple veegde kritische vragen lange tijd van tafel en schermde met eigen onderzoeken naar werkomstandigheden. Maar nu in eigen land negatieve publiciteit ontstaat en klanten afhaken, wordt opeens serieus naar de problemen gekeken.

Uit de publicaties in onder meer The New York Times blijkt dat de inmiddels overleden oprichter Steve Jobs zijn ogen liever sloot voor de problemen bij zijn toeleveranciers. Onder de nieuwe Apple-leiding zou op dit punt een omslag hebben plaatsgevonden.

Dat Apple nu werk maakt van het onderzoeken van misstanden bij zijn Chinese toeleveranciers, komt volgens economieredacteur Hijink in de krant van twee weken geleden doordat het Amerikaanse bedrijf imagoschade absoluut niet kan gebruiken.

“Imago is alles voor het bedrijf (en bepaalt een groot gedeelte van de meerprijs van het relatief dure merk). Het Apple-logo moet smetvrij blijven, bleek al uit de succesvolle campagne die Greenpeace een paar jaar geleden voerde. De actiegroep wist Apple te dwingen om snel te stoppen met het gebruik van milieu-onvriendelijke stoffen in zijn gadgets en verpakkingen.”

De publieke opinie in Amerika werd bespeeld door comedian en journalist Mike Daisy die in de Chinese Apple-fabriek Foxconn ging kijken:
http://youtu.be/iebnHvxKqlY