Tablet-pc: goedkope competitie voor nieuwe iPad3

Wie een tablet-pc wil kopen, kan beter even wachten tot maart. Zowel Apple als Samsung komt dan met nieuwe producten. De geruchtenmolen draait al op volle toeren.

Anderhalf jaar na de eerste iPad heeft de tablet-pc van Apple nog niets aan populariteit ingeboet. Tenminste, als je mag vertrouwen op de stroom geruchten over de komst van de iPad3. Apple zwijgt nog in alle talen. Maar het lijkt erop dat de nieuwe versie eind maart in de winkel ligt, na aankondiging ervan begin maart. Het wordt de eerste iPad die het daglicht ziet zonder zijn bedenker, Steve Jobs.

De belangrijkste verbetering van de iPad3, verwachten technologieblogs, is de beeldkwaliteit. De resolutie van de eerste twee iPad-types was 1024 x 768 pixels, op een scherm van 9,7 inch (24 centimeter). De iPad3 heeft naar verluidt twee keer zoveel pixels en is dus beter geschikt voor kleinere letters en gedetailleerd beeld. Het apparaat zal ook een betere camera hebben. Andere voorspelde extra’s zijn 4G-ondersteuning, betere batterij, A6-chip en draadloos opladen – gerangschikt naar mate van waarschijnlijkheid. De verwachtte instapprijs van de iPad3 is 500 dollar. Apple zal volgens sommigen ook een goedkopere variant presenteren.

De iPad mag de tabletrage begonnen zijn, het aandeel van apparaten met Android-besturing groeit snel. Volgens onderzoeksbureau Strategy Analytics heeft Android een marktaandeel van 39 procent en Apple 58 procent. De tablet lijkt zo dezelfde kant op te gaan als de smartphone, waar Android-toestellen de iPhone hebben ingehaald.

De succesrijkste concurrenten zijn veel goedkoper dan de iPad. In de VS scoorde de Kindle Fire van Amazon; een 7 inch tablet-pc van 199 dollar waarvan in korte tijd 4 miljoen stuks werden verkocht. Ter vergelijking: Apple verkocht in het laatste kwartaal 15 miljoen iPads.

De Amazon-tablet draait op Android, maar dat lijkt in de verste verte niet op de Android-versies die concurrenten als Samsung, Sony, Acer of Asus aanbieden. Net als de Kindle e-reader is de Kindle Fire verbouwd tot een draagbare kassa van Amazons webwinkel waarmee elke digibeet boeken, films en muziek kan aanschaffen bij een vertrouwd adres.

De meeste data worden bewaard op webservers en daardoor heeft de Kindle Fire genoeg aan 8 GB geheugen. Dat scheelt in de kosten. Amazon verkoopt het apparaat nog wel met een klein verlies – naar schatting 10 dollar – maar maakt dat weer goed met z’n winkelverkopen.

De opmars van Amazon dwingt ook Samsung, tot voor kort Apples belangrijkste concurrent, tot lagere prijzen. Tot nu toe presenteerde de Koreaanse elektronicagigant chique alternatieven voor de iPad, van 500 dollar of meer. Gisteren kondigde Samsung opeens een 7 inch tablet-pc aan, de Galaxy Tab 2, die naar verwachting rond de 350 dollar zal kosten – beduidend minder dan de huidige Galaxy-varianten. De Tab 2 is de eerste tablet-pc die overweg kan met Android 4.0, de jongste versie van Googles besturingssysteem. Goed nieuws voor gadgetfreaks: zij kunnen dit apparaat met hun gezicht ontsluiten in plaats van met een pincode. Leuke gimmick, face recognition.

Maar om ook de gewone consument te vangen, moet Samsung nog meer energie steken in zijn digitale winkels, de Music Hub, Readers Hub en Video Hub. Amazon heeft daar een voorsprong, omdat het kan voortborduren op miljoenen klanten die al bij de website bestelden.

Het succes van de Kindle Fire bewijst dat je de iPad en z’n iTunes en App Store maar op één manier kunt verslaan: koppel een spotgoedkoop apparaat aan een uitpuilende etalage vol digitale media.

Marc Hijink

Bekijk de specificaties van de nieuwe tablets op nrc.nl/tech