Schultz wil top NS niet ontslaan - twijfelt aan nut extra investeringen spoor

Volgens Schultz moet de NS-dienstregeling sneller worden ‘afgeschaald’ in gevallen van extreem weer. Foto NRC / Arjan de Jongh

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) is niet van plan om de raad van commissarissen van de NS te ontslaan. Ook wil zij zich niet mengen in de toekenning van eventuele bonussen aan de top. Dat zei zij vandaag tijdens een debat over de problemen op het spoor door het winterweer.

Vorige week vrijdag en zaterdag kwamen bij de NS te boek te staan als ‘zwarte dag‘. Slechts 50 procent van de treinen kwam zonder noemenswaardige vertraging aan.

‘Geen reden voor ontslag’

PVV en VVD drongen er bij Schultz op aan om de raad van commissarissen van de NS de laan uit te sturen. Ook andere partijen vroegen na de problemen die zich twee weken geleden voordeden om de aanpak van de top van de NS en Prorail, onder meer door een stokje te steken voor de uitkering van bonussen. Schultz wees er op dat ontslag van de raad van commissarissen alleen mogelijk is als de aandeelhouder, in dit geval de staat, ziet dat de raad niet functioneert. Daar is nu geen reden voor, aldus de minister.

Ook beslist de raad van commissarissen zelf over de toekenning van bonussen. Wel liet Schultz weten dat ze het verstandig zou vinden als de directie van de NS afstand zou doen van een eventuele bonus. Ook gaat ze de spoorwegen meer op de huid zitten.

VVD’er Charlie Aptroot vond de opstelling van de minister onbevredigend. Aptroot:

“Als wij als aandeelhouder nergens over gaan kunnen we de boel net zo goed verkopen”, zei hij. “We moeten het aandeelhouderschap inzetten om zaken te verbeteren.”

Schultz twijfelt aan nut extra investeringen

Tijdens het debat liet Schultz weten extra investeringen in het spoor niet uit te sluiten en dat er een onderzoek komt naar de kosten en baten van extra investeringen in het ‘winterhard’ maken van het spoor. Wel heeft ze twijfels over het nut van die investeringen. Schultz:

“Als er volgend jaar hagelstenen zo groot als golfballen uit de lucht komen dan zijn nieuwe problemen niet uit te sluiten.”

‘Sneller afschalen bij extreem weer’

De christelijke partijen, D66 en VVD willen dat de NS in de winter de dienstregeling vereenvoudigt. Pogingen van de NS om dit ‘rondje om de kerk’, het rijden op vaste trajecten, in te voeren stuitten in het verleden op protesten van machinisten. Volgens Schultz is een versimpeling van de dienstregeling ook niet per se in het voordeel van de reiziger. Schultz:

“We hebben een complexe dienstregeling, maar het grootste deel van het jaar zijn we in staat om dat te rijden. Met veel bijsturing lukt dat wel. Daardoor bieden we de reiziger heel veel keuze. Het is niet zo makkelijk om te zeggen: versimpel het maar. Dan moeten reizigers ook meer overstappen en kunnen we gewoon minder bieden aan de reiziger.”

Volgens Schultz moet er wel sneller worden ‘afgeschaald’ in gevallen van extreem weer. Dit ging vrijdag volgens de minister mis doordat de sneeuwverwachting aanvankelijk lager was.

Dat de website van de NS lange tijd onbereikbaar was noemde Schultz ‘onacceptabel’.