NMa doet onderzoek naar krokettenkartel

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) doet een diepgaand onderzoek naar de fusie tussen twee grote snackproducenten.

Rotterdam. De Nederlandse Mededingingsautoriteit ziet grote problemen bij de voorgenomen fusie tussen snackproducenten Buitenfood en Ad van Geloven. Buitenfood is producent van de Van Dobben- en Kwekkeboomkroketten. Ad van Geloven is het bedrijf achter de Mora-snacks.

Samen zijn ze de twee belangrijkste snackmakers van Nederland. Door een fusie zouden ze een erg sterke positie krijgen bij de verkoop aan de detail- en groothandel en restaurants. De NMa zegt dat dit kan leiden tot hogere prijzen, minder kwaliteit en minder keuze.

Met de fusie, die in november werd aangekondigd, komen dertien voedingsmerken onder één dak. Behalve de drie kroketmerken ook de kaassouflés van Bakker, de loempia’s van Mayam, de gehakstaven van Willy Dokter en de sateetjes van Hebro. Er ontstaat een combinatie van 1.100 medewerkers, in Nederland en België, met een omzet van bijna 250 miljoen euro. Meer financiële details zijn niet bekendgemaakt.

De NMa besluit na het onderzoek of er een vergunning komt voor de fusie. Voor de eventuele verlening daarvan zal de NMa nagaan in hoeverre de afnemers, zoals supermarkten en groothandels, in staat zijn tegenwicht te bieden als de gefuseerde partijen de prijzen voor snacks verhogen. De Europese Commissie gaf vorige maand aan dat de fusie onderzocht moest worden. NRC