Het weer en de media

Van ouders die denken dat hun kind koorts gaat krijgen, verwachten we dat ze een thermometer gebruiken. We vertrouwen erop dat ze die thermometer niet stiekem op de verwarming leggen en daarna hun kind overtuigen dat het koorts heeft.

Waren jij en ik de afgelopen weken nou bevangen door de Elfstedenkoorts? Geen idee, maar het zou niet vreemd zijn. Sinds oktober 2011 lezen we al over de Elfstedentocht. In de meest gelezen kranten viel steeds vaker het woord Elfstedentocht, terwijl het nog geen seconde gevroren had. Vriezen? Eigenlijk was de winter tot dan toe een vrij slechte lente. Waarom de media zo bezig waren met de Elfstedentocht blijkt niet uit de statistieken. Wellicht waren er heel goede redenen, maar misschien waren de PVV-tweets gewoon even op.

In de zes dagen dat het echt vroor, verdrievoudigde het aantal Elfstedentochtartikelen, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Nieuwsmonitor. Daarna gingen alle remmen los en kon je je zonder Elfstedenkoortslip nergens meer vertonen. Vooral op tv, hoewel niet vastgesteld kan worden of Erik Hulzebosch het over de Elfstedenkoorts of het Griekse faillissement had.

Heb ik al een conclusie? Ik hoop het niet, met wat statistieken strooien om zogenaamd iets te bewijzen is zooooooo 2009. De media pretenderen een beeld te geven van de wereld om ons heen, maar creëren steeds vaker zelf dat beeld, om er vervolgens van alles over te kunnen melden. Tenminste, die zin schreef ik op tijdens een hevige Elfstedenkoortsaanval. Reconstrueren hoe de besmetting precies verliep, is onmogelijk. Wel staat vast dat de media al bezig waren met de Elfstedentocht toen de rayonhoofden nog konden zwemmen in het water van hun koninkrijk.

Misschien is het weer, net als uitspraken van opiniepeilers, trendwatchers en beursanalisten, een te verleidelijk item voor de media. Allemaal mensen die het onvoorspelbare pretenderen te voorspellen. Zo werd eind oktober vorig jaar het begrip horrorwinter geïmporteerd uit Duitse en Britse media. Daar hadden de uitspraken van enkele weerkaartleggers een behoorlijke horrorwinterkoorts gecreëerd.

Het aantal artikelen waarin de horrorwinter werd besproken, bleef in de periode oktober- januari stijgen. Dat we in de voorspelde horrormaanden november, december en januari een feelgoodwinter beleefden, maakte niks uit. Als de media eenmaal iets tot fenomeen of feit hebben gebombardeerd, houdt geen thermometer ze tegen. Het gecreëerde beeld kan worden ontkend, herhaald of bespot. Gelukkig maar, anders was ik nooit aan mijn 400 woorden voor dit stukje gekomen.

Raoul Heertje is stand-up comedian en schrijft om de week op deze plek over mechanismen in de media

    • Raoul Heertje