Een 'reisbeleving' - áls hij rijdt

NOVUM49:INTRODUCTIE NIEUWE INTERCITY DUBBELDEKKER:HAARLEM;13FEB2012-Vandaag presenteerde de NS de nieuwe Intercity dubbeldekker bij NedTrain in Haarlem. Dit eerste exemplaar van de nieuwe Intercity dubbeldekker gaat vanaf eind februari rijden op het traject Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn. De nieuwe Intercity is een compleet gemoderniseerde versie van de robuuste dubbeldeks stoptreinen (met de bekende groene bankjes) die in de jaren ‘90 door NS zijn aangeschaft. De nieuwe trein wordt gekenmerkt door een compleet nieuw interieur dat is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Het interieur dient als voorbeeld voor toekomstig materieel. Het is verder de zuinigste dubbeldekker op het spoor en hij is nu bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometer dan de auto. In de trein is verder, in lijn met de NS traditie, nieuwe moderne kunst aangebracht. Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd. Novum/mvb/str.Michel van Bergen Novum MICHEL VAN BERGEN

Comfort is dezer dagen niet het eerste dat bij je opkomt, als je denkt aan het spoor. Maar na een week van vertragingen en uitgevallen treinen presenteerde NS gisteren in Haarlem de nieuwe intercity’s. Die zullen de reiziger niet alleen van A naar B brengen, ze moeten zorgen voor een „reisbeleving op maat”.

De nieuwe intercity’s zijn geen nieuwe treinen, maar opgeknapte dubbeldekkers uit de jaren negentig. Ze zijn, stelt NS, volledig gemoderniseerd en voorzien van de „nieuwste technieken”. De dubbeldekkers zijn „aerodynamischer” vormgegeven, hebben een „moderne klimaatinstallatie” en zijn voorzien van high tech isolatie. Het resultaat: de „zuinigste intercity” die straks op het Nederlandse spoor rondrijdt.

De nieuwe intercity moet niet alleen groen, maar ook comfortabel worden. De twee verdiepingen van de dubbeldekker worden verschillende ‘zones’, met elk een eigen karakter. Wie „prettig wil werken en lezen” gaat boven zitten. Wie „graag met anderen wil reizen” – en dus lekker wil kletsen – kan beneden plaatsnemen. In alle stiltezones geldt voortaan het adagium ‘stil is stil’, zo stelt NS ferm. „Dus ook niet zachtjes praten.” Het motto van de nieuwe intercity wordt daarom „Een prettige reis – voor jezelf en voor een ander”.

De nieuwe indeling is het gevolg van uitgebreid klantenonderzoek, benadrukt directeur Ingrid Thijssen. Het nieuwe interieur is aan de indeling aangepast. In de sociale zone komen loungebanken in warme herfstkleuren. Daar kunnen mensen in groepjes bij elkaar zitten. De werkzone is zakelijk en strak, met veel grijstinten en hardblauwe bekleding. Volgens Thijssen zet het nieuwe interieur „een nieuwe standaard voor de komende jaren”. Voor forensen is het prettig om te weten dat er voorzien zal zijn in stopcontacten en gratis internet.

De eerste nieuwe intercity zal gaan rijden buiten de spits, tussen Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal. En o ja: er zijn toiletten.