Boskalis laat order lopen wegens risico's

De Australische markt is belangrijk voor baggeraars. Boskalis greep naast een opdracht ter waarde van 916 miljoen euro. Lang treuren heeft echter geen zin, nieuwe kansen wachten.

Samen met zijn Belgische partner Jan de Nul zette Boskalis fors in op het zogeheten Wheatstone-project in West-Australië. Tevergeefs, want de opdracht gaat naar de Belgische concurrent DEME.

De Amerikaanse energiereus Chevron bouwt de komende jaren nabij de Australische plaats Onslow een platform voor de winning en productie van LNG (vloeibaar gas). Via een pijplijn vanuit het platform, gelegen op 225 kilometer van de kust, zal het gas getransporteerd worden naar het vasteland. Boskalis had deze toegangswegen willen graven.

Volgens de baggeraar wilde Chevron de onevenredig veel riscorisico's van het project afwentelen op Boskalis en zijn partner Jan de Nul. Naast eigen personeel zou het bedrijf ook lokale werknemers moeten inhuren. Door de strenge milieu- en veiligheidseisen in het gebied was de verwachting dat de vakbonden Boskalis konden verplichten meer personeel aan te nemen of hogere lonen te betalen. De baggeraar vroeg Chevron om een veiligheidsmarge voor loonkosteninflatie. „Daarnaast eiste Chevron onbeperkte aansprakelijkheid voor Boskalis”, zegt een woordvoerder van de baggeraar. „We werken alleen met acceptabele risico’s. Onbeperkte aansprakelijkheid en de volledig verantwoordelijkheid moeten nemen voor eventuele arbeidskosteninflatie waren voor ons onbespreekbaar. Jammer. Het was een mooi project, maar we willen niet het gehele bedrijf op het spel zetten voor één opdracht.”

Door de joint venture met Jan de Nul zou de opdracht Boskalis zo’n 450 miljoen euro, verspreid over drie jaar, opleveren. Op een omzet 2,7 miljard euro zou een bedrag van 150 euro op jaarbasis „aardig zijn geweest”, maar het mislopen ervan moet niet worden overschat, zegt Rabobank-analist Michel Aupers. „DEME zal een grote kluif hebben aan het uitvoeren van dit project, waardoor Boskalis wellicht weer andere werken kan gaan doen in Australië.”

Australië is momenteel aantrekkelijk voor bedrijven als Boskalis. De winning van grondstoffen en vloeibaar gas zorgt voor een toename in de vraag naar baggerwerkzaamheden. Boskalis hoopt onder meer betrokken te worden bij het Ichthys-gasproject, dat in mei aanbesteed wordt. „In Australië is komende jaren nog een paar miljard euro aan werk in de markt, maar het is zeker niet het enige gebied waar naar gekeken moet worden. Ook in West-Afrika en Latijns-Amerika staan projecten met betrekking tot de winning van gas en delfstoffen op het programma”, zegt de woordvoerder.

Boskalis is ook nog in de race voor een ander project: het bergen van het onlangs gekapseisd Italiaanse cruiseschip Costa Concordia. In 2010 nam de baggeraar het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Internationale over, waarmee het bergen van scheepswrakken werd toegevoegd aan het maritieme dienstenpakket. Acht bedrijven mogen nu hun oplossing presenteren. Het project levert naast enkele tientallen miljoenen euro’s ook flink wat media-aandacht op. Vooralsnog mag Boskalis echter alleen de stookolie wegpompen.

Op 11 maart presenteert Boskalis de resultaten over 2011. Het bedrijf zelf verwacht een nettowinst van 230 tot 250 miljoen euro over 2011.

In reactie op het mislopen van de opdracht daalde gisteren de beurskoers van Boskalis met 6,2 procent. Rond één uur vanmiddag was een aandeel Boskalis 28,37 euro waard.