Krantenimperium Murdoch weer onder vuur na arrestaties The Sun

Opnieuw vliegt Rupert Murdoch naar Londen om zijn Britse krantenimperium te redden. Afgelopen zomer moest de mediamagnaat ook al overkomen. Toen sloot hij zonder enige clementie de tabloid News of the World, nadat bekend was geworden dat journalisten op grote schaal mensen hadden afgeluisterd. Nu zijn er problemen bij zijn andere tabloid, The Sun.

Dit weekeinde werden bij die krant opnieuw arrestaties verricht. Een aantal leidinggevenden, onder wie de plaatsvervangend hoofdredacteur, de chef van de fotoredactie en de belangrijkste buitenlandverslaggever, is gearresteerd op verdenking van het omkopen van politiefunctionarissen, militairen, gevangenisbewaarders en ambtenaren bij het ministerie van Defensie. Twee weken geleden waren al vijf verslaggevers gearresteerd en zijn de huizen van journalisten doorzocht. Een aantal oud-redacteuren is eveneens ondervraagd.

Murdoch gaf in een verklaring de redactie van The Sun „zijn persoonlijke garantie” dat hij de krant niet wil verkopen en „betrokken blijft”. De Australische mediamagnaat kocht de tabloid in 1969. Hij bouwde die uit tot de grootste krant van het Verenigd Koninkrijk met een dagelijkse oplage van 2,5 miljoen. Zonder The Sun kunnen de twee andere verliesgevende kranten van uitgeverij News International, The Times en The Sunday Times, niet overleven. En misschien belangrijker: The Sun vertegenwoordigt Murdochs visie op krantenjournalistiek. De tabloid is oneerbiedig, partijdig, presenteert sensatie als publiek belang én maakt winst (vorig jaar 650 miljoen pond, 773 miljoen euro).

Maar dat neemt de ongerustheid op de redactie van The Sun niet weg. Binnen moederbedrijf News Corp groeit de druk op Murdoch om de Britse krantentak te verkopen. Die zorgde het afgelopen jaar immers voor niets dan problemen en kostte het bedrijf tot nu toe 126 miljoen pond aan schadevergoedingen en ontslagpremies.

Tekenend was de houding van Murdochs zoon James, die in november zei dat hij opheffing van The Sun „niet uitsloot” als ook daar zich illegale praktijken hadden voorgedaan. En hoewel Murdoch hart voor kranten heeft, zijn er binnen News Corp weinig anderen die een toekomst zien in papier.

Schandaal Britse pers: pagina 32