In de nieuwe intercity’s kun je boven lezen en beneden ouwehoeren

Screenshot YouTube / NS

Eind deze maand is het eerste exemplaar al op het spoor te bewonderen: de nieuwe gerecyclede intercity-dubbeldekker. Met gepaste trots door de NS gepresenteerd als de groenste dubbeldekker op het spoor. Hij zou bijna vier keer zo zuinig zijn per reizigerskilometer als de auto.

Boven stil zijn, beneden loungen

Klantenonderzoek deed de NS besluiten tot een nieuwe indeling van de trein. Geklets en (luidruchtig) telefoneren is een veelgehoorde klacht onder treinreizigers. Daarom kwam de NS met de volgende indeling: boven tweezitsbankjes, een zakelijke inrichting en stiltezones waar geldt ‘stil is stil’. En beneden een ware “lounge-achtige zitplaats” met stoelen tegenover elkaar.

NS recyclet

De intercity’s zijn niet geheel nieuw. Het zijn namelijk gerecyclede versies van de oude dubbeldekkers uit de jaren negentig. Waar toen de retro groene bankjes met confetti-tafeltjes nog ontzettend hip waren (en nog steeds), zijn de nieuwe treinen voorzien van ‘undesirable objects’ van kunstenaar Onno Poiesz. Het gaat om “verbannen gebruiksvoorwerpen” die een plaatsje krijgen in de interieurs van de nieuwe intercity’s (let op de deurduwer in de vorm van een druiventros).

Even terug naar de jaren negentig

Wat biedt de nieuwe intercity?

In de nieuwe dubbeldekkers vindt men schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet, speciale klimaatbeheersing, “design LED-lampen”, stopcontacten in de eerste klas en een rolstoeltoegankelijk toilet.

En dat kost..

235 miljoen euro. Dat is het prijskaartje van het renoveren van vijftig treinen door NedTrain. De 240 bakken worden compleet gestript en opnieuw ingericht. De nieuwe dubbeldekker is gebouwd op het oorspronkelijke door de firma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur. De trein is volgens de NS 9 procent zuiniger dan zijn voorganger en moet vijftien jaar meegaan.

Benieuwd geworden naar deze compleet gerestylede trein? De eerste rijdt vanaf eind februari (buiten de spits) op het traject Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal. Later volgen er uiteraard meer.

    • Marije Willems