Dienstregeling NS te complex voor winterweer

De dienstregeling van NS is zo complex dat zij niet is opgewassen tegen streng winterweer. Dat blijkt uit interne gegevens van NS en spoorbeheerder ProRail, die in bezit zijn van deze krant.

De chaos op het spoor op vrijdag 3 februari begon met een groot aantal wisselstoringen, maar liep pas uit de hand toen managers van NS de vele honderden wijzigingen in het treinverkeer niet langer konden verwerken en de organisatie volledig overbelast raakte.

Uit gegevens van NS en ProRail blijkt dat er 2 à 3 keer zo veel storingen aan wissels waren als normaal. Toch waren „sporen beschikbaar tussen alle stations”, aldus het dagverslag van 3 februari. Treinen konden worden omgeleid over alternatieve routes. Maar al snel kon NS het aantal omleidingen niet meer aan en ontstonden er ‘files’ op het spoor. „De logistieke ontregeling was al zo groot (...) dat het treinverkeer enkele uren stagneerde”, meldt het dagverslag.

De informatie is een nieuw element in de politiek gevoelige discussie over de aanhoudende winterproblemen bij het Nederlandse spoorbedrijf, dat in de jaren negentig werd gesplitst in ‘vervoerder’ NS en ‘infrabeheerder’ ProRail.

NS heeft tot nu toe geen excuses willen aanbieden en legt de schuld bij ProRail. „We hadden genoeg treinen en genoeg personeel”, zei directeur Reizigers Ingrid Thijssen. „Alleen het spoor waarover we moesten rijden, werkte niet.” Maar de politiek neemt daar geen genoegen mee. Morgen moet minister Schultz verantwoording afleggen tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.

De minister liet al eerder weten dat NS en ProRail haast moeten maken met het ‘robuuster’ maken van het spoor. Daaronder valt wat haar betreft ook aanpassing aan de dienstregeling. Pogingen van NS om die te vereenvoudigen, stuitten in het verleden op protesten van machinisten. Zij hebben geen trek in wat zij smalend een ‘rondje om de kerk’ noemden; het rijden op vaste trajecten.

Uit interne gegevens van ProRail blijkt echter dat een eenvoudigere dienstverlening goed werkt. Onder de normale dienstregeling zakte het aantal treinen dat op tijd reed onder de 60 procent. Toen NS op zondag 5 februari overschakelde op een aangepaste, sterk uitgedunde dienstregeling, reed 85 procent van de treinen weer op tijd.

    • Oscar Vermeer
    • Steven Derix