superdelux

K01 van Marc Newson

De Australische sterdesigner Marc Newson heeft voor het Japanse Pentax een camera met een verwisselbare lens ontworpen, de K01. Alle 214 lenzen die Pentax verkoopt, kunnen voor het toestel worden gebruikt. De K01 heeft een 3 inch groot digitaal scherm en de body is afgewerkt met rubber in twee kleuren: naar keuze zwart en geel, zwart en zilver en zwart en zwart. Bij de presentatie zei Newson, ook bekend van zijn kledingcollecties voor G-Star: „Ik kan me niet herinneren veel camera’s te hebben gezien die door professionele ontwerpers zijn ontworpen. Ze zijn bijna altijd gemaakt door ingenieurs.”

Nike+ Fuelband

Sportkledingfabrikant Nike heeft in New York de Fuelband gepresenteerd, een sportarmband die de dagelijkse fysieke activiteiten van de drager bijhoudt. De Fuelband houdt dagelijkse doelen in de gaten, met behulp van een ingebouwde accelerometer. De armband kan ook het aantal verbrande calorieën schatten. Ledlampjes laten de voortgang zien: rood is slecht, groen is goed. Via Bluetooth kan de Fuelband draadloos verbinding maken met een iPhone. Ook zijn er koppelingen gemaakt met netwerksites als Facebook. Volgens oud-wielrenner Lance Armstrong, een van de sporters die meewerkten bij de ontwikkeling van de band, is de Fuelband een hulpmiddel om mensen letterlijk in beweging te krijgen. „De band verschaft dagelijks echte cijfers over hoeveel je beweegt. Dat zal gebruikers uitdagen om meer te bewegen en scores te verbeteren.”

Botticelli op de achterbank

Uitgekeken op uw Mega Mindy- of ‘Baby aan boord’- zonneschermen in de auto? De Duitse ontwerpers Julian Appelius and Karen Olze hebben zes zonneschermen met kunsthistorische motieven ontworpen. In de file kunt u de blits maken met het meisje met de parel van Vermeer op de achterbank, of Simonetta Vespucci, de muze van Botticelli, de Egyptische koningin Nefertiti of de cherubijnen van Rafaël. De polyester schermen, formaat 43×36 cm, zijn te bestellen à 14,50 euro via www.kulturundhandel.de

125 jaar autoreclame

In het Louwman Museum in Den haag opent vrijdag de tentoonstelling ‘Blij dat ik rij, 125 jaar autoreclame’. Op de expositie zullen zowel advertenties, affiches als commercials te zien zijn van spraakmakende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland. Meer informatie op: www.blijdatikrij125.nl Op deze site kan ook worden gestemd op de leukste Nederlandse autoreclame.