World Press huldigt Arabische burger

Rosan Hollak

De Arabische Lente verspreidt zich niet alleen in de straten van Noord-Afrika en het Midden-Oosten, maar ook op de beeldschermen in westerse woonkamers. Het afgelopen jaar speelden amateurbeelden een grote rol in de verspreiding van informatie, naast de professionele verslaggeving en de verspreiding van foto’s door de grote persbureaus. Zo waren de eerste beelden van de opstand in Benghazi in Libië, verspreid via AP in Kaïro, afkomstig van een Libische amateurfotograaf.

Opvallend is ook de website van activiste Es’ra al Shafei. Op crowdvoice.org kunnen burgers uit Arabische landen hun eigen YouTube filmpjes plaatsen van de straatprotesten.

En dan zijn er de filmpjes van de jonge Brits-Syrische blogger Danny Dayem, die op dit moment een wereldwijd bereik heeft. Dayem stuurt zijn beelden via een satelliettelefoon vanuit de wijk Baba Amr in Homs de buitenwereld in.

In dat licht is het niet verwonderlijk dat de jury van World Press Photo (WPP) dit jaar koos voor een beeld van de protesten in Sana’a, Jemen. „De foto staat symbool voor de moed van de mensen die hun leven wagen door op de straten te demonstreren”, zegt Aidan Sullivan, dit jaar juryvoorzitter bij WPP.

De winnaar, de Spaanse fotograaf Samuel Aranda, hoopt „dat deze foto Jemen kan helpen. Ik wil vastleggen wat er gebeurt in de hoop dat daardoor machthebbers iets aan de situatie gaan veranderen”. Hij vertelt hoe hij de foto maakte, voor een moskee: „Er lagen 40 tot 50 gewonden op de grond. Deze vrouw ontfermde zich over een man. Het was iemand die ze kende, maar of het haar echtgenoot was, weet ik niet.”

Volgens juryvoorzitter Sullivan is er nóg een reden waarom dit beeld is gekozen. De jury wil indirect ook aandacht vragen voor de eigen beroepsgroep. „Fotografen nemen veel risico’s en hebben een hoge prijs moeten betalen.”

Burgerverslaggeving en -fotografie zal in de toekomst een grotere rol gaan spelen. Het komt dan ook op het juiste moment dat WPP gisteren van de Postcode Loterij een bedrag ontving voor een project ter ondersteuning van de ‘democratische overgang in Noord-Afrika’.

Het project is ondermeer bedoeld om, met behulp van expertise van in het Westen opgeleide fotografen, de fotografie en visuele journalistiek in de Arabische landen te stimuleren. Dat zoiets nodig is, blijkt uit de winnende foto. Het is nog altijd aan de professionele fotograaf om een echt krachtig moment vast te leggen dat symbool staat voor een grote nieuwsgebeurtenis.

World Press Photo: pagina 36-37

    • Rosan Hollak