Personeel Nedcar volgende week naar Tweede Kamer

Medewerkers van Nedcar staken in Geleen. Foto Twitter.com/henrihaenen

Het personeel van de Limburgse autofabriek Nedcar gaat volgende week donderdag actievoeren in de Tweede Kamer. Daar vindt dan een debat plaats met minister Verhagen over de Limburgse autofabriek, meldt persbureau Novum.

Nedcar wordt met sluiting bedreigd nu het Japanse automerk Mitsubishi alle productie in de fabriek in Born heeft gestopt. Zo’n 1300 van de 1500 werknemers staken vandaag de hele dag in actiecentrum De Hanenhof in Geleen. Volgens FNV-bestuurder Henk van Rees willen de werknemers volgende week actie voeren bij het debat in de Tweede Kamer:

“Dat debat gaat over ons, dan moeten we daar ook bij zijn”, citeert Van Rees de actievoerders tegenover Novum.

Overleg met Mitsubishi gaat ‘vrij langzaam’

TV Limburg sprak met Jos Poukens, van de Belgische Algemeen Christelijke Vakbond, die zei dat de massale opkomst verwacht was en dat “mensen weten hoe laat het is”. Volgens Poukens is er nog geen reactie van Mitsubishi. Er is gesproken maar het “gaat nog vrij langzaam, en het is afwachten wat er uit de bus gaat komen”:

Afgelopen dinsdag besloten werknemers tijdens een protestactie bij Nedcar om vandaag de hele dag het werk neer te leggen. FNV-bestuurder Van Rees riep toen Mitsubishi-topman Hiroshi Harunari op in te grijpen en “met iets fatsoenlijkers te komen dan een botte sluiting.”

‘Mitsubishi nu aan zet om nieuwe partner te vinden’

FNV-bestuurder Van Rees zegt tegenover persbureau Novum dat eigenaar Mitsubishi nu aan zet is, die een nieuwe partner voor Nedcar moet vinden. Ook vindt Van Rees dat de Tweede Kamer wel druk kan zetten op minister Verhagen (CDA), “om te kijken wat hij kan doen om een nieuwe partner te ondersteunen.” Op 23 februari reist Verhagen naar Japan om te praten met de Nedcar-eigenaar. De actie in Den Haag volgende week wordt de derde na die van dinsdag en vrijdag.

Sluiting Nedcar heeft grote gevolgen voor Limburgse economie

Als de fabriek van Nedcar ook daadwerkelijk sluit, zou dat betekenen dat alle 1.500 werknemers op straat komen te staan. Dat heeft grote gevolgen voor Zuid-Limburg, aangezien NedCar daar een belangrijke economische motor is. Paul van der Steen, correspondent in Limburg, schreef maandag in NRC Handelsblad dat de sluiting van de autofabriek niet gunstig is voor de werkloosheid in Limburg. Want ook bij de aan NedCar gelieerde toeleveringsbedrijven staan naar schatting nog eens zo’n 3.500 banen op de tocht.

    • Judith Laanen