Nieuw koor voor kinderopera’s

Veel componisten hebben speciaal voor kinderen opera’s geschreven. Die gaan de Operakids uit Amsterdam zingen.

Amsterdamse Operakids in actie Foto Katy Taylor

Carmen, antwoordt Sam (10) op de vraag welk lied hij het liefste zingt. Hij hoeft er geen seconde over na te denken: „Je hebt de melodie meteen te pakken en het klinkt gewoon lekker.” Zijn vriendinnetje Daniek (10) kiest voor Bist du bei mir uit de Matthäuspassion van Johann Sebastian Bach. „Omdat het zo verdrietig is.” Sam en Daniek zingen samen met ruim vijftien kinderen in het nieuwe gezelschap Operakids Amsterdam.

Iedere vrijdagmiddag repeteren ze met Jan Maarten Koeman. Deze vrolijke ‘pensionado’ heeft in zijn leven al menig kinderoperakoor geleid, bijvoorbeeld bij De Nederlandse Opera. „In de loop der jaren heb ik gemerkt dat kinderen net als volwassenen snel uitgekeken raken op goedkope en makkelijke liedjes”, zegt Koeman. „Ze willen een uitdaging. Het fenomeen ‘kinderopera’ is in Nederland een ondergeschoven kindje, maar veel componisten hebben speciaal voor kinderen schitterende opera’s geschreven.” Met Operakids hoopt hij een wervelend koor van wel 40 of 50 kinderen op te bouwen waarmee hij professionele producties kan gaan maken. Volgend seizoen staat Little Sweep van Benjamin Britten op het programma. Nu wordt er gewerkt aan Cinderella van Peter Maxwell Davies.

Vandaag is een bijzondere repetitie want Jan Bouws (jarenlang als intendant verbonden aan De Nederlandse Opera) komt langs. Hij zal over een paar maanden – als de muziek is ingestudeerd – de regie van de opera verzorgen. „Cinderella is gebaseerd op het sprookje Assepoester, maar het is gemoderniseerd”, legt hij de kinderen uit. Cinderella is nu een au pair die op drie krengen van meiden moet passen. En in plaats van een suikerzoete toverfee zal een groep katten Cinderella helpen om op het bal van de prins te komen. „De lelijke zussen zullen worden gespeeld door jongens met de baard in de keel”, vertelt Bouws. De jongens beginnen onmiddellijk opgewonden te fluisteren.

En dan wordt er gezongen. Met engelachtig geluid brengt het koortje het ene na het andere beroemde muziekstuk uit de geschiedenis. Tussen Frosty the snowman en Bist du bei mir door geeft theaterdocent Rik Adema theateropdrachten. Want in een opera moet er tijdens het zingen ook worden geacteerd. Dat is niet eenvoudig, zoals blijkt uit de afsluitende opdracht: het openingslied van Cinderella. Als Rik de kinderen vraagt om de trein waarover wordt gezongen uit te beelden, stoomt er al snel een waanzinnige locomotief door het lokaal. Maar dan roept Jan Maarten van achter de piano: ‘Blijven zingen! Ik hoor niks meer!’ Regisseur Jan ziet het wel zitten: „Er is niks zo leuk als opera maken en deze kinderen hebben talent én ongelooflijk veel zin. Wat wil je nog meer?”

Inl. operakidsamsterdam.com

    • Brechtje Zwaneveld