Marie Claire: slim denken en er verbluffend uitzien

Marie Claire is vernieuwd. De Nederlandse versie richt zich meer op carrièrevrouwen dan de Amerikaanse versie, maar is minder diepgravend dan de Franse. Voor vrouwen met style en substance.

Champagne in overvloed, designerjurken, hoge hakken, dure hapjes, Chaneloorbellen, oesters en zelfs een heuse liftboy. Afgelopen maandag vond in Amsterdam de ‘Hotel Marie Claire launch party’ plaats, georganiseerd door tijdschrift Marie Claire. Hier werd de Femme Formidable 2012 Award uitgereikt en de nieuwe Marie Claire gepresenteerd.

De crisis was ver weg in Christofori, maar tussen de overvloed aan vrouwenbladen is het elk jaar moeilijker om onderscheidend te zijn en abonnees te trekken. De lezer van Marie Claire kan immers ook kiezen voor de Red, Jan, Elle, Vogue, Glamour, Cosmopolitan, Viva of LINDA.

Waar de overheid bezuinigt, kiest Marie Claire voor extra investeringen. Het blad telt vanaf nu veertig pagina’s meer, er zijn nog meer verhalen over „vrouwen van wie je wilt leren”, er is een smartguide met adviezen om smart & amazing te blijven en een fashion stylebook waarin ook de goedkopere mode een kans krijgt. Veel Engelse woorden die ons moeten doen geloven dat de nieuwe Marie Claire meer dan ooit het lezen waard is.

De Nederlandse Marie Claire, die sinds 1990 wordt uitgegeven in navolging van het oorspronkelijk Franse tijdschrift, wil met het internationale thema van het tijdschrift – Think Smart, Look Amazing – een markt aanspreken waar diepgaande stukken en mode elkaar raken: de intelligente en goedgeklede carrièrevrouw. Ergens tussen de Opzij en de Vogue in. En dit in de week dat juist diezelfde Opzij met haar Dag van het Erotisch Kapitaal aandacht probeert te geven aan de carrièrevrouw die ook haar gevoel voor stijl, aantrekkingskracht en charme inzet.

In hoeverre weet Marie Claire de smart in haar fashion te brengen?

De Nederlandse redactie zal in ieder geval niet naar de Amerikaanse Marie Claire hebben gekeken. Het Look Amazing-deel heeft daar in het februarinummer genoeg aandeel. Voor Think Smart is beduidend minder ruimte, met twee weinig diepgravende stukjes over de autistische kunstenares Katie Miller en een klein interview met journaliste Katherine Boo. De rest van de 176 pagina’s bestaat verder goeddeels uit foto’s. Een quote uit het interview met Christina Aguilera (I love my body. My boyfriend loooves my body) en een artikel over het nieuwste Franse dieet Le Forking – alleen eten wat met een vork kan worden gegeten – deden het beetje smart teniet.

In het nieuwe nummer van de Nederlandse Marie Claire is inderdaad ruimte voor meer interessante artikelen, met een nadruk op carrièrevrouwen. De rubriek Window on the World toont uitdagende fashionfoto’s van vrouwen met een hoofddoek, in de column van Daphne Bunskoek gaat het eens niet over de dagelijkse drama’s van een vrouw maar over interessante documentaires, vanaf april schrijft Elle van Rijn een column over boeken, en een reportage geeft inzicht in de vrouwelijke bodyguards van Hillary Clinton. Daartegenover staan mindere artikelen, die nog eens uitkauwen hoe druk de moderne carrièrevrouw het wel niet heeft, of waarin een bedenkelijk onderzoek wordt aangehaald dat we bij keuze voor een partner op ons evenbeeld vallen. Twijfelachtige foto’s moeten bewijzen dat popsterren Jay-Z en Beyoncé gigantisch op elkaar lijken. Soms lijkt de lezer nog iets te laag te worden ingeschat. Daar kan nog wat beter gekeken worden naar de Franse versie, met diepgravender verhalen.

De harde werkelijkheid lijkt, net als op het feestje in Cristofori, ook afwezig in het blad zelf. De modeshows en fashionfoto’s vinden weliswaar hun tegenhanger in een aantal pagina’s budgetkleding, maar weinig Nederlandse vrouwen zullen een vestje van 279 euro ‘budget’ vinden.

Tv-presentator Eva Jinek werd uitgeroepen tot Femme Formidable 2012. Desgevraagd noemde zij intelligentie belangrijker dan uiterlijk, want inhoud doet de rest verstommen. Daar kan Marie Claire nog wat meer een voorbeeld aan nemen.

Anouk van Kampen