Grote uitdaging nieuwe topman Nutreco

Nutreco-topman Dekker presenteerde gunstige bedrijfsresultaten en maakte bekend dat hij opstapt. ‘Het is tijd voor verandering’, zei hij.

Vee- en visvoerproducent Nutreco krijgt een nieuwe topman. Vanmorgen maakte bestuursvoorzitter Wouter Dekker bekend dat hij eind dit jaar zijn functie neerlegd. „Het is tijd voor verandering”, vertelde Dekker (55). Hij heeft Nutreco twaalf jaar geleid en werkt al bijna dertig jaar bij het bedrijf.

Vorig jaar mislukte de geplande kroon op zijn werk: de overname van Provimi. Dit Nederlandse diervoederbedrijf ging voor 1,5 miljard euro naar de Amerikaanse gigant Cargill. Het zorgde in augustus voor een dip in de koersontwikkeling van het aandeel Nutreco.

Cargill maakte een einde aan de ambitie van Nutreco en biotechnologiegigant DSM. Dit gelegenheidsduo wilde Provimi overnemen. Hun plan was om het bedrijf na aankoop onderling te verdelen. Nutreco wil haar kleinere krachtvoerdivisie versterken met de zogeheten premixen die Provimi fabriceert. Premix is diervoer dat versterkt is met proteïnen, vitaminen, en mineralen – de naam Provimi is een samentrekking van deze ingrediënten. DSM speelt als producent van vitamines in deze markt al een belangrijke rol als leverancier. Voor Nutreco was het de derde keer dat een overname niet doorging. In 2002 en 2007 kwam Provimi ook op de markt, maar toen kwam steeds een investeringsclub met het beste financiële bod.

Pech voor Dekker die zal worden opgevolgd door de Noor Knut Nesse, nu nog operationeel directeur bij de visvoeractiviteiten van Nutreco. Nesse is al sinds 1995 in dienst bij het bedrijf. In 2009 werd hij lid van de raad van bestuur.

Nesse moet de een ambitieuze financiële strategie voor de komende vijf jaar realiseren. Volgens dat plan moet de brutojaarwinst in 2016 op 400 miljoen euro liggen met een winstmarge van tussen de 5 en 6 procent brengen. Gemiddeld moet de omzet groeien met 12 procent per jaar. En dit alles door duurzaam produceren.

De cijfers over 2011 geven aan dat Nutreco goed op weg is. Vorig jaar steeg de omzet van Nutreco (circa 10.000 medewerkers in 30 landen) met ruim 13 procent tot 4,7 miljard euro. De winstmarge (Ebita) kwam uit op 10 procent. De brutowinst kwam uit op ruim 231 miljoen. In 2006 was de doelstelling om de brutowinst tot 2011 te verdubbelen en op jaarlijks 230 miljoen euro te brengen. „En daarmee is Nutreco klaar voor een nieuw vijfjarenplan”, aldus topman Wout Dekker een paar maanden geleden bij presentatie van het nieuwe strategische beleidsplan.

Nutreco wil de omzetgroei voor de helft realiseren door de aankoop van nieuwe bedrijven en voor de andere helft door groei van de bestaande activiteiten. Afgelopen jaar kocht Nutreco bijvoorbeeld Shihai, een Chinese producent van vis- en garnalenvoer. Met deze acquisitie heeft Nutreco een productiefaciliteit in China, grootste markt voor aquacultuur ter wereld.

Groei bij de visvoeractiviteiten wil Nutreco realiseren door de expansie in voer voor vissoorten anders dan zalmachtigen. Ook daarbij wordt geïnvesteerd in opkomende landen als China, Vietnam en Brazilië. Dit zijn allen belangrijke producenten van gekweekte vissoorten als Tilapia en garnalen. De gunstige resultaten werden door de beleggers verwacht, ze hielden geen rekening met het vertrek van Wout Dekker en dat verklaart het koersverlies van 1,5 procent van het aandeel.