film

Muppets character Kermit the Frog is pictured in this undated company photo. The children of Muppets creator Jim Henson will pay $78 million in cash to buy back a part of the puppet franchise they sold three years ago to EM.TV, a Germany media company that's been under pressure to reduce debt. Source; The Jim Henson Company/via Bloomberg News VIA BLOOMBERG NEWS

The Muppets

De nieuwe Muppetsfilm past prachtig in de trend van het recyclen van het verleden. The Muppets anno 2012 zijn vooral aanleiding voor het ophalen van jeugdherinneringen. Wat was ook alweer de leukste aflevering? Welke Muppet is favoriet? Na het zien van de nieuwe film kan de melancholieke kijker zich laven aan de oude Muppet-shows en eerdere bioscoopfilms, die met een paar muisklikken zo binnen handbereik zijn. Het slimme van The Muppets is dat het deze nostalgie als uitgangspunt neemt en er toch een draai aan geeft. In de climax verliest een cynische kapitalist het van een ‘flashmob’ op Times Square, die als één man achter de Muppets staat en hun waarden verkiest: vriendschap, gezelligheid en gezamenlijkheid. De kille kapitalist wordt uitgejoeld, het lijkt Occupy Wall Street wel. Ondanks de nostalgie maakt dit de film toch ook erg 2012.

Le Havre

De nieuwste film van de Finse regisseur Aki Kaurismäki, Le Havre, is schaamteloos idealistisch. Schoenenpoetser Marcel Marx ontfermt zich in de Franse havenstad over een Afrikaans asielzoekertje dat naar Londen wil. De film heeft Kaurismäki’s kenmerkende droge humor, een onderkoelde acteerstijl en wordt zoals altijd bij de Finse regisseur bevolkt door rokende kroegtijgers, begripvolle vrouwen en een tikje ontheemde bohemiens.

The Descendants

Matt King (George Clooney) heeft vele zorgen. Zijn vrouw ligt in coma, zijn jongste dochter gedraagt zich vreemd op school en zijn 17-jarige dochter Alex experimenteert met drank, drugs en jongens. Als hij het bericht krijgt dat zijn vrouw nooit meer uit haar coma zal ontwaken en bovendien een minnaar bleek te hebben, wordt zijn misère nog groter. Met zijn dochters gaat hij op zoek naar de minnaar, een uiteindelijk helende reis over de eilanden van Hawaï.

King is een personage dat direct aansluit bij eerdere hoofdpersonen in films van regisseur Alexander Payne: de schrijver Miles uit Sideways en de gepensioneerde Warren Schmidt in About Schmidt. Tobbende ploeteraars die ontevreden zijn met hun leven. Payne en Clooney maken bijna een karikatuur van King. Maar langzaamaan vindt King zijn waardigheid en gevoel van eigenwaarde terug en aan het eind laat hij niet meer zo gemakkelijk over zich heen lopen. Dit proces typeert de hele film. Wat komisch is, wordt ontroerend en vice versa, een wisseling van toon, vaak zelfs binnen één scène.

El sonido del bandoneón

Documentaire van Jiska Rickels over het instrument de bandoneon. Het omarmt schaamteloos alle folkloristische clichés over de volkscultuur van Argentinië: van de gaucho’s en de indianen tot uitspraken over de typisch geachte melancholie van het instrument. Als een van de muzikanten die Rickels filmt weer eens over de ziel van zijn instrument begint, sputtert een nuchtere restaurator tegen dat hij niet aan poëzie doet, maar aan techniek. El sonido del bandoneón zit met zijn bovenmatige interesse in kleurrijke folklore soms gevaarlijk dicht tegen toeristencinema aan, maar heeft het hart op de goede plaats: redt de bandoneon!