Duizenden vlaggen, mutsen, sjaals en flessen beerenburg

Wie Zestiende Elfstedentocht op sjaals liet drukken, kan ze bewaren. Maar sjaals met Elfstedentocht 2012, dat zou wat lastiger kunnen worden. En de hotels staan weer open voor gasten van de botenshow.

Tweeduizend vlaggen met ‘Zestiende Elfstedentocht’ had de Dokkumer Vlaggencentrale al gedrukt. Op het moment dat de nieuwe variant op het it giet oan zou klinken, zouden er nog enkele tienduizenden bij komen.

Maar dat is nu niet nodig. Wel zijn er al een paar honderd van die Elfstedenvlaggen verkocht, vertelt directeur Robert-Jan Hageman van de Dokkumer Vlaggencentrale. „De mensen stonden hier zelfs gisteren voor in de rij bij ons.”

Met de vlaggen blijft hij niet zitten. „Nee, een strop is het zeker niet. Ze kunnen weer gebruikt worden, want ooit komt de zestiende Elfstedentocht. En wie weet gaat-ie alsnog deze maand door.” Het bedrijf had ook 250 uitnodigingen verstuurd aan zakelijke relaties, om te overnachten in de fabriek. „Zestig aanmeldingen waren al binnen.”

Vos en Setz Relatiegeschenken BV uit Drachten had duizenden handklappers, sjaals en mutsen laten bedrukken met Zestiende Elfstedentocht. Ook die kunnen later weer worden gebruikt. Maar de 10.000 kobaltblauwe mutsen met ‘Elfstedentocht 2012’ zijn nu overbodig.

„We geven overgebleven spullen weg aan kinderen in het buitenland die er blij mee zijn”, zegt eigenaar Marco Setz. „Dus die vinden hun weg wel. Hoewel: er kán nog een Elfstedentocht in december dit jaar komen, dus misschien moeten we ze ook nog even opbergen.”

Hotel ’t Anker in Leeuwarden was al snel volgeboekt met schaatsliefhebbers en deelnemers aan de Elfstedentocht, maar vandaag stroomden de annuleringen binnen. „Jammer”, zegt Carla van der Lei van het hotel. „Maar we zijn maar een klein hotel met 23 kamers. Dus een echte strop hebben we niet.”

Ze hoopt dat bezoekers van Boot Holland nu gaan reserveren, de botenshow die momenteel in het WTC Expo in de Friese hoofdstad plaatsvindt. „Die moesten we afzeggen omdat we de kamers wilden vrijhouden voor de Elfstedentocht.”

Bij Sonnema Berenburg in Bolsward waren het hectische dagen. Zodra de Elfstedenkoorts toeslaat, stijgt de verkoop. Hoe langer die duurt hoe gunstiger het is, aldus woordvoerder Gelkje Schotanus. „Iedereen sloeg in.” Sonnema Berenburg wordt nu eenmaal als typisch Fries merk geassocieerd met de Elfstedentocht. Er kwamen zelfs telefoontjes binnen uit Brabant en Limburg van mensen die voor het eerst een fles Sonnema hadden gekocht, vertelt Schotanus. „Die vroegen ons hoe ze hem moesten bewaren. Ach, we zijn wel wat gewend. We bestaan meer dan 150 jaar, dus hebben alle vijftien Elfstedentochten meegemaakt.”

Normaal gesproken produceert het bedrijf twee miljoen flessen per jaar, nu zijn dat er zo’n 200.000 meer geworden. Met de flessen blijft de Bolswarder onderneming niet zitten. „Die blijven in de normale voorraden. Een fles beerenburg blijft twee jaar houdbaar.”