Biryani uit de ijskast

Het heeft gesneeuwd, er ligt ijs en het gaat al een hele week alleen maar over Elfstedentochten en de spoorwegen. Ik kan me goed voorstellen dat u er een beetje moe van wordt om de zoveelste verslaggever een rondje te zien schaatsen in Friesland. Ik namelijk ook. Schaatsen doe ik al sinds mijn achtste niet meer en wintersport lijkt me vreselijk. De fiets is mijns inziens het enige betrouwbare vervoersmiddel, dus die bende op het spoor is ook niets nieuws. In mijn hoofd was het de afgelopen weken zelfs stiekem al een beetje lente. Niet bijzonder vreemd, gezien de zachte temperatuurtjes van de maand januari en de paarse bloemetjes die daarom al langzaam hun kopje boven het gras durfden uit te steken. Ik had gehoopt dat we dit jaar het winterseizoen een keer zouden overslaan en zat al plannen te maken voor een middagje in het park toen het plotseling toch nog winter werd. De gedachten aan lange warme avonden aan het water en broeierige barbecues heb ik daarom nog maar even in de ijskast gezet. In diezelfde ijskast stuitte ik vervolgens heel toevallig op een stapeltje recepten die ik vorig jaar uit Azië heb meegenomen. Destijds wilde ik u een overkill aan Oosters eten besparen, maar ik denk dat het nu wel weer kan. Hieronder het recept voor biryani, een rijstschotel uit India. Ik maakte hem zelf vegetarisch, maar u kunt er ook kip of vis aan toevoegen vlak voordat de groente de pan in gaat.

Doe de rijst in ruim koud water en zet even apart. Snijd de helft van de ui fijn en rasp de knoflook en gember. Meng goed door elkaar en houd dit ook apart. Verhit een scheutje olie in een grote hapjespan en bak hierin kort de andere helft van de ui. Voeg dan de kardemom, kruidnagel, kaneel, een snuf zout en het gembermengsel toe en roerbak kort. Maak vervolgens kleine blokjes van de tomaat en doe met de rest van de specerijen in de pan. Schep een paar keer om en laat een paar minuten op laag vuur staan. Hak de groente in grove stukken en voeg toe. Roerbak vijf minuten. Giet de rijst af en doe in de pan, roer er de yoghurt en het sap van de citroen goed doorheen. Voeg een halve liter water toe, schep alles door elkaar en laat met de deksel op de pan de rijst gaar worden. Verdeel de biryani vervolgens over vier borden en garneer met een paar blaadjes verse koriander.