Zo ontstond Ted van Lieshouts roman

Dichter en illustrator Ted van Lieshout schreef na vele kinderboeken een roman voor volwassenen. Documentairemaker Arno Kranenborg volgde de ontstaansgeschiedenis van het boek. In de roman Mijn meneer schrijft Ted van Lieshout over de relatie die hij als elfjarige had met een volwassen man. Naar aanleiding van het verschijnen van roman en documentaire interviewde Rinskje

Ted van LIESHOUT,auteur.foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Amsterdam, 7 september 2005 Ted van Lieshout (in 2005). Foto Vincent Mentzel/NRC Handelsblad

Dichter en illustrator Ted van Lieshout schreef na vele kinderboeken een roman voor volwassenen. Documentairemaker Arno Kranenborg volgde de ontstaansgeschiedenis van het boek.

In de roman Mijn meneer schrijft Ted van Lieshout over de relatie die hij als elfjarige had met een volwassen man. Naar aanleiding van het verschijnen van roman en documentaire interviewde Rinskje Koelewijn de auteur afgelopen weekend in NRC Handelsblad. Tegen haar zei Van Lieshout onder meer:

Tot mijn negentiende dacht ik dat het echte liefde was geweest. Dat hij mij had uitgekozen omdat hij me een bijzondere jongen vond. Dat vond ik namelijk zelf ook. Ik wist dat ik anders was dan anderen. Eenzaam. Kind zonder vader. Pedant. Dat ik homo was, wist ik ook. Ik hield niet van voetballen, niet van auto’s. Als er iemand een homofieltje was, dan was ik het. Ik ben het in elk geval niet door hem geworden. Heus, er bestaan mensen die dat denken. Pas later dacht ik: die man was gewoon pedo. Ik ging één plus één optellen. De meneer in het boek heeft zelf geen kinderen, maar wel Lego in huis. Waarom? Om kinderen te lokken? Het kan natuurlijk speelgoed uit zijn eigen jeugd zijn geweest. Ik wil daarmee zeggen: één plus één is niet altijd twee. Het is diffuser en complexer.

In NRC Handelsblad wijdde mediaredacteur Wilfred Takken gisteren de rubriek ‘Zien’ aan de documentaire ‘Ik zal uw naam niet noemen’ over de moeizame ontstaansgeschiedenis van Mijn meneer. Takken schrijft onder meer:

Aardig is dat de film niet alleen gaat over de inhoud, maar vooral over stilistische kwesties, die samenhangen met de morele kritiek die Van Lieshout vreest. Hij wil het boek consequent schrijven vanuit het kind, waardoor de analyse en veroordeling van de verhouding uitblijft. Boudewijn Büch en Rudi van Dantzig gingen hem weliswaar voor, maar sindsdien is de tolerantie jegens pedoseks drastisch afgenomen.

Het boek kun je hier kopen, de documentaire kun je hieronder bekijken:
Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

    • Ward Wijndelts