Waarom zo moeilijk, lieve NS?

Help@NRC.nl

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: de OV-chipkaart, again en KPN.

NOVUM20:STORING OV CHIPKAART VOORBIJ:DEN HAAG;10JAN2012-De technische storing bij het opladen van OV-chipkaarten is voorbij. Reizigers kunnen hun bestellingen weer opladen. "Alles functioneert weer", zegt een woordvoerder van kaartuitgever Trans Link Systems (TLS) dinsdag. Foto: een incheckpunt voor de OV-Chipkaart. (ov chip kaart, chipaart, ns)Novum/bm/str.Bart Maat Novum BART MAAT

We zouden moeiteloos een complete jaargang van deze rubriek kunnen vullen met enkel klachten over de OV-chipkaart. U blijft mailen over haperende incheckpunten, kaarten die dienst weigeren en onredelijke boetes. Afgelopen week stortte ook de politiek zich op het OV-chipleed: de Tweede Kamer wil een debat.

De klacht van treinreiziger Hartger Wassink uit Nijmegen is praktisch van aard. Waarom, vraagt hij, staan OV-chippaaltjes wel óp de perrons, maar niet ín de trein. „In bussen en trams is dat wel zo, en dat is ook veel logischer. Bovendien is het klantvriendelijker. Als je in de trein beseft dat je vergeten bent in te checken, kost het je een paar minuten om terug te lopen naar een paaltje. De trein is dan weg. Waarom maakt de NS het de klant zo moeilijk?”

Ja, NS, waarom eigenlijk? Antwoord krijgen, valt niet mee. De woordvoerder belt niet terug en als Help@NRC het na een paar dagen weer probeert, staan alle treinen stil vanwege de horrorwinter en is er helemaal geen NS’er meer die de telefoon opneemt. Op een mailtje reageert woordvoerder Eric Trinthamer gelukkig wel snel. Met teleurstellend nieuws voor Wassink: OV-paaltjes ín de trein zijn absoluut geen optie. „Fysiek onmogelijk”, zegt Trinthamer. „Je moet je voorstellen dat er in een goedgevulde spitstrein 1.000 tot 1.200 mensen zitten. Als die allemaal bij het uitstappen moeten uitchecken, duurt het veel te lang.” En meer paaltjes op het perron? „We hebben op dit moment 2.000 incheckpunten. Zodra we denken dat er meer nodig zijn, plaatsen we mobiele paaltjes bij.”

    • Barbara Rijlaarsdam
    • Patricia Veldhuis