Niet geschikt voor pers

In de jaren zeventig was het vast niet voorgekomen. Toen vierde producent Rob Houwer succes met door Paul Verhoeven geregisseerde films als Turks Fruit (1973) en Soldaat van Oranje (1977). Maar deze week gaat zijn nieuwste project Als je verliefd wordt zo’n beetje stiekem uit in de bioscopen. Althans: zonder aan de pers te zijn voorvertoond en dus zonder recensies in de kranten. En Als je verliefd wordt is deze week niet de enige. Ook de Amerikaanse horrorfilm The Devil Inside wordt zonder persvoorstelling uitgebracht. Volgende week is de Nederlandse zombiefilm Zombibi pas op de première voor de pers te zien.

Het komt niet vaak voor dat een Nederlandse film zonder persvoorstelling uitgaat. Zelfs het lulligste kleine stukje in de krant is altijd nog goedkoper dan een advertentie van hetzelfde formaat. Free publicity, gratis publiciteit, heet dat in de marketingtermen. Daarom ook worden filmjournalisten de halve wereld overgevlogen om pasklare quotes op te tekenen van de filmsterren.

Persvoorstellingen horen daarbij. De pers komt niet zoals in theater of opera naar de première kijken. Omdat de film toch al af is, kan hij best op een rustig moment worden voorvertoond, zodat de criticus rustig de tijd heeft om tot een oordeel te komen. Vergelijk het met het opsturen van de drukproef van een boek. Aan de inhoud wordt toch niets meer veranderd.

Het uitbrengen van een film zonder persvoorstelling heeft in de filmwereld een slechte naam. Als de makers hun werk niet aan een objectief oordeel willen onderwerpen zal er wel iets mis mee zijn, luidt de algemene opvatting. En meestal is dat ook zo.

De afgelopen jaren verschenen verschillende films zonder persvoorstelling in de bioscopen, waarvan alleen Jackass 3D (2010) een hit werd. Maar wie herinnert zich Paranormal Activity 2, Devil of The Nativity Story nog? Meestal is het excuus van de distributeur dat de film niet op tijd af, of nog niet beschikbaar was, of dat ze hem aan een ‘onbevooroordeeld’ publiek willen vertonen.

Inderdaad, een marketingstrategie dus. Dat geldt ook voor een zogeheten ‘platformrelease’, waarin een film langzaam wordt uitgebracht, in steeds meer bioscopen, nog vóór de officiële releasedatum (en de recensies).

Dat alles gaat voor Als je verliefd wordt nauwelijks op. De remake van Houwers eigen Hoge hakken, echte liefde (1981) was al van meet af aan een heikele operatie. Niet alleen werd het origineel al matig enthousiast ontvangen, de première is meerdere malen uitgesteld, Houwers relatie met de kritiek is op z’n zachtst gezegd problematisch. In een anti-canon van de Nederlandse film in Nieuwe Revu eindigde Houwers vorige film Het woeden der gehele wereld (2006) op de eerste plaats. Ongetwijfeld heeft hij eieren voor zijn geld gekozen. Of soapsterren Fajah Lourens, Bas Muijs en Elle van Rijn onder regie van Hans Scheepmaker een publiek kunnen bereiken zal in dit geval helemaal hun eigen verdienste zijn.