Magisch elfenstof

Mijn vriendin had ik al ontmoet, maar verder heb ik alles in mijn volwassen leven te danken aan bloggen. Omdat ik denk dat het voor anderen, voor jou bijvoorbeeld, ook heel veel kan betekenen, loop ik stad en land af om het blogevangelie te verkondigen.

De laatste tijd moet ik steeds vaker het enthousiasme van luisteraars temperen. Bloggen, en vooruit, alle andere sociale media, worden steeds meer gezien als een magisch elfenstof. Strooi het ergens overheen, en de verkopen en het algehele gelukspeil van de organisatie knallen omhoog – zo lijkt ‘men’ te denken. Dat is onzin. Om succesvol te zijn met sociale media moet je keihard werken. Vraag maar aan de Nederlandse dj Don Diablo. Ik zat vorige week naast hem in het vliegtuig naar Londen en we raakten aan de praat over internationale muziekblogs. Don Diablo heeft sinds 2008 talloze tracks, remixes en mash-ups gemaakt die hij bij muziekbloggers onder de aandacht probeerde te krijgen. „Dat was nachtenlang handwerk, al die jongens persoonlijk mailen”, aldus de Don.

Maar het was het waard. Want er bestaat een prachtige site die in kaart brengt over welke remixes de 1.500 meest populaire muziekblogs schrijven: The Hype Machine (hypem.com). Daar staan de meest populaire remixes van dat moment, en de muziekliefhebber die daar wel eens komt weet: de heer Diablo staat vaak bovenaan. ‘Most blogged artist’, is hij dan. Ter wereld.

Resultaat in keiharde cijfers: meer dan zeven miljoen downloads. En een tweet van collega-dj Diplo, die door zijn beruchte samenwerking met M.I.A. beroemd werd en nu over de hele wereld verafgood wordt. ‘Of Don niet eens samen wilde werken’, tweette Diplo, en samen maakten ze het nummer Make you Pop, wat telefoonfabrikant Blackberry in een internationale reclamecampagne inzette. Goede manier om je pensioen veilig te stellen. Diplo was niet de enige wereldster die contact opnam. Als de Chemical Brothers, Gorillaz en hiphoppers Public Enemy even in een creatief dipje zaten, belden ze na het luisteren van zijn remixes Don Diablo. De ultieme bekroning volgde afgelopen oktober, toen Columbia Records UK hem als eerste Nederlander ooit rechtstreeks een contract aanbood. Louis Armstrong, Bob Dylan en Pink Floyd gingen hem voor.

In Londen werkt hij nu aan zijn eerste internationale plaat, lang leve de muziekblogs. Voortaan vertel ik die anekdote als iemand op een marketingcongres te hoge blogverwachtingen met me deelt. Het wordt hard werken meneer, zeg ik dan. Vraag maar aan Don. De dj die als hij ’s morgens van een optreden thuiskomt, meteen een filmpje maakt en ’m op YouTube zet. Want de fans blijven vragen. Na een nacht doorhalen nog drie uur monteren, dat is bloggen.

    • Ernst-Jan Pfauth