'Door Scorsese schrik je van jezelf'

Jeroen Eisinga won een Tiger Award voor zijn korte bijenfilm Springtime. Die film lijkt verrassend op Taxi Driver.

„Taxi Driver van Martin Scorsese gaat eigenlijk over hetzelfde als mijn bijenfilm Springtime, maar dan in een verhaal. Springtime, waarin ik bedekt ben door vijfentwintig kilo bijen, gaat niet zozeer over de angst voor bijen, maar over de angst om op te gaan in de achtergrond, anoniem te worden en gedefinieerd te worden door je omgeving. Taxi Driver speelt zich af in een tijd, de jaren zeventig, dat New York echt nog een vuilnisbelt was en hoofdpersoon Travis Bickle is een eenzame figuur wiens identiteit werd bepaald door de criminaliteit en de politieke situatie in zijn land en die zich daar uiteindelijk helemaal mee vereenzelvigt.

„Het mooie van de film is de gelaagdheid. Je hebt de directe laag waarin je gaandeweg zoveel sympathie opvat voor de hoofdpersoon, Travis Bickle, die een jong meisje wil redden van haar pooier, dat je stiekem hoopt dat het hem lukt om hem te doden. Maar als hij het dan ook echt doet, schrik je van jezelf dat je dat wilde. Je wordt er door de filmmaker als het ware ingeluisd. Je wordt op jezelf teruggeworpen. In die tweede laag van de film zit Scorseses kritiek op de Amerikaanse maatschappij waarin gedacht wordt dat alles met geweld op te lossen is.

„In Nederland zou zo’n soort film nooit gemaakt kunnen worden, omdat de hoofdpersoon een held is die fout is. Ik heb zelf geprobeerd een script te schrijven over een gewone jongen die door zijn omstandigheden in een soort neonazi-skinhead verandert, waarin ik kritiek op dat gedachtegoed geef, zonder er een moralistische boodschap bovenop te leggen. Maar dat ligt hier allemaal heel gevoelig.

„In Springtime zit zonder dat het echt op de voorgrond staat veel van mijn eigen lijden verwerkt uit de tijd dat ik in bittere armoede met een vriendin aan het Rotterdamse Marconiplein woonde. Travis Bickle en ik zijn allebei nette jongens die in een verkeerde omgeving zijn terechtgekomen en die daar allebei een andere uitweg uit hebben gevonden. Beide films gaan over lijden en over eenzaamheid. Ik heb het gesublimeerd. Maar ik ben net zo goed de hoofdpersoon in mijn eigen lijdensverhaal.”

‘Springtime’ is tot 26/2 te zien in het Stedelijk Museum Schiedam

    • Dana Linssen