maar auto-industrie in Brabant floreert

De provincies Noord-Brabant en Limburg kennen met DAF Trucks, VDL en Inalfa drie relatief succesvolle bedrijven in de automotive-industrie. Over bussen, schuifdaken en vrachtwagens.

Het einde van de autofabrikant van NedCar in het Limburgse Born lijkt nabij. Maar dat betekent niet dat Nederland, na de ondergang van DAF, geen rol van betekenis meer speelt in deze sector. Drie bedrijven die het wel goed doen.

1 Van Der Leegte Groep:Machines voor de productielijn van de Jaguarfabriek in het Verenigd Koninkrijk. Tachtigduizend kuip- en klapstoelen voor een nieuw voetbalstadium in het Iraakse Basra. 230 bussen voor het Jamaicaanse openbaar vervoersbedrijf.

Met de Van der Leegte Groep, een industrieel conglomeraat met bijna tachtig werkmaatschappijen en 7.400 werknemers in zestien landen, lijkt het goed te gaan. In 2010 haalde VDL een omzet van 1,4 miljard euro, goed voor 76 miljoen euro winst. Daarmee herstelde VDL zich van recessiejaar 2009. Toen kwam de winst uit op 18 miljoen euro.

De auto-industrie is belangrijk voor VDL. Niet alleen maakt VDL sinds de overname van de bussendivisie van DAF in 1993 zelf voertuigen, ook levert het conglomeraat, met het hoofdkantoor in Eindhoven, aan de auto-industrie.

De bussendivisie van VDL heeft het relatief moeilijk vergeleken met andere bedrijfsonderdelen. Weliswaar leverde de fabrikant in 2010 1.460 bussen en touringcars, vergeleken met 1.197 in 2009. Maar de omzet van de divisie daalde, met bijna 50 miljoen euro tot 426 miljoen euro. Het aandeel van de bussentak in de totale omzet daalde van 40 procent in 2009 naar 29 procent in 2010. Volgens VDL was er in 2010 in West-Europa simpelweg minder vraag naar bussen. Vervoersmaatschappijen die moeten bezuinigen stellen de vervanging of uitbreiding van hun vloot even uit. Een aanzienlijk deel van de bestellingen uit 2009 waren vooraf betaald. VDL, een niet-beursgenoteerd familiebedrijf, moest dus wel bussen bouwen, maar had daar al geld voor gekregen.

VDL Steelweld maakt lasmachines en machines voor productielijnen van autofabrieken. Steelweld profiteerde vorig jaar van de aantrekkende Amerikaanse en Chinese automarkt. Het bedrijf ontving vorig jaar orders van Jaguar, Volvo, Ford, de Canadese autotoeleverancier Magna en Polynorm, een fabrikant van autodeuren uit Bunschoten. Volgens VDL trekt de automarkt aan. „De investeringen van onze klanten die in 2009 on hold zijn gezet, zijn medio 2010 geactiveerd. Daardoor ligt het omzetniveau nu al hoger dan voor de crisis”, aldus VDL in het jaarverslag van 2010.

2 DAF Trucks:In 2010 kreeg DAF Trucks toenmalig minister van Sociale Zaken Piet Hein Donner op bezoek. Hij was benieuwd naar de ervaringen van DAF Trucks met de deeltijd-WW, die het tijdens de vorige recessie voor bedrijven mogelijk maakte het personeel tijdelijk thuis te laten zitten in plaats van werknemers te moeten ontslaan. DAF Trucks vroeg in 2009 voor alle 4.500 werknemers werktijdverkorting aan.

Dat was broodnodig liet DAF Trucks toen weten. De markt voor vrachtwagens in Europa, waar DAF Trucks een aandeel van 14 procent had, was ingestort. Het orderboek bij DAF Trucks liep terug van 50.000 bestellingen eind 2008 tot 7.000 in de eerste maanden van 2009.

Inmiddels gaat het beter met DAF Trucks, in handen van de beursgenoteerde Amerikaanse vrachtwagenfabrikant Paccar uit Bellevue in de staat Washington. In rampjaar 2009 bedroeg de winst 1 miljoen euro op een omzet van 1,96 miljard. In 2010 was de winst gestegen tot 118 miljoen euro op een omzet van 2,7 miljard. In 2009 verlieten er 16.700 vrachtwagens de fabrieken in Eindhoven, het Belgische Westerlo en het Britse Leyland. In 2010 waren dat er 25.000. Het marktaandeel van DAF Trucks in Europa steeg van 14 procent tot 15,2 procent in 2010, een record volgens het bedrijf zelf. DAF Trucks was in het jaarverslag over 2010 bijzonder positief gestemd over de nabije toekomst. In een aantrekkende economie zou de markt voor vrachtwagens alleen maar groeien. Dat betekende volgens het bestuur meer werkgelegenheid. Ook wilde het bedrijf op grote schaal investeren in de productie. En er waren plannen om een nieuw kantoor te openen in Moskou.

3 Inalfa Roof Systems:Het mag slecht gaan in de automobielbranche in Europa, de Inalfa Roof Systems Group met het hoofdkantoor in het Noord-Limburgse Venray lijkt zich aan de malaise te onttrekken. In 2011 zette de fabrikant van onder meer open daken voor auto’s 502 miljoen euro om, een stijging van 25 procent ten opzichte van een jaar daarvoor.

Inalfa levert aan een groot aantal merken, onder meer BMW, Daimler, Chrysler, Ford, General Motors, Volkswagen, Audi, Volvo, Citroën, Land Rover, Renault en Nissan. Inalfa Roof Systems heeft in Nederland 760 werknemers in dienst (een jaar daarvoor waren dat er nog 625). Wereldwijd werken er 2.200 mensen voor de Inalfa Groep. Inalfa had al vestigingen in de Verenigde Staten, Italië, Zuid-Korea, Brazilië, China en Japan. Vorig jaar kwamen daar nieuwe fabrieken in Slowakije en Mexico bij. Voor dit jaar staan projecten in Langfang en Chongqing (China) op stapel.

Inalfa begon in 1946 in Utrecht met het produceren van aluminium breinaalden, trappen en gordijnroedes. Gelokt met een vestigingssubsidie verhuisde het bedrijf in de jaren vijftig naar Venray. Toen werden ook al oliekachels gemaakt. Twee decennia schakelde de onderneming over op de fabricage van daksystemen voor auto’s.

    • Melle Garschagen
    • Paul van der Steen