Vergeef NS al die ellende

Vorig jaar was ik een van de vele reizigers die strandden op station Utrecht Centraal. Afgelopen zaterdag stond ik daar weer. Vorig jaar zou er verbetering komen. Die verbetering bleef uit.

Ik moet toegegeven dat ook ik dit weekend NS verweet dat het spoor meteen op zijn gat ligt als er één vlokje sneeuw valt, maar NS deed alles om het goed te maken. We kregen gratis koffie en thee en mochten met ons tweedeklaskaartje in de eersteklascoupé zitten. Machinisten werkten over, omdat collega’s vast stonden in het verkeer. NS maakte de treinen zelfs langer dan officieel mogelijk. Dit leidde tot de waarschuwing dat men bij het uitstappen moest oppassen om niet in het luchtledige te stappen.

De afgelopen twee dagen heb ik weer talloze malen het verwijt gehoord: „Waarom kunnen de treinen in Scandinavië, of Polen, of Rusland, of Zwitserland wel op tijd rijden?” Nederland is een druk bevolkt land. Behalve de spoorwegen ligt ook het autoverkeer plat bij één vlok sneeuw. Ten tweede is het spoorwegnetwerk in Nederland het drukst bezette en een van de veiligste spoorwegnetwerken van Europa. Ten derde heeft de Zwitserse spoorwegorganisatie diep in de buidel getast om alle voorzieningen te bekostigen. Probeer als NS maar eens grof te investeren en als gevolg daarvan aan te komen met prijsverhogingen van treinkaartjes. Ook dan klagen we steen en been.

Eva Albers

Amsterdam