Sluiting NedCar lijkt onafwendbaar

Mitsubishi stopt de assemblage van auto’s in het Limburgse Born. Met de sluiting van Nedcar verdwijnt het laatste stukje van de Nederlandse auto-industrie.

Werknemers van Nedcar verlaten het terrein nadat zij te horen hebben gekregen dat Mitsubishi stopt met de assemblage van auto's. Foto Chris Keulen

Het was de Japanse Mitsubishi-directeur Hiroshi Harunari van Buitenlandse Productie die vanochtend persoonlijk het slechte nieuws aan minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, CDA) kwam brengen. Mitsubishi stopt voor het einde van dit jaar met de productie van auto’s in het Limburgse Born. Daarmee raken de 1.500 werknemers van NedCar, de grootste autofabrikant van Nederland, hun werk kwijt. In de fabriek in Born wordt op dit moment de Mitsubishi Colt gebouwd.

Harunari hield in het gesprek met Verhagen nog één overlevingsscenario voor NedCar overeind. De assemblagefabriek is te koop voor het symbolische bedrag van 1 euro. Maar dan moet de eventuele overnamekandidaat wel bereid zijn om de kosten voor het afvloeien van overtollig personeel voor zijn rekening nemen.

Praktisch gesproken zijn daarmee de kansen op een overname tot een minimum gereduceerd. Bij NedCar in Born kunnen ongeveer 100.000 auto’s per jaar worden geproduceerd, maar die capaciteit werd de afgelopen jaren nauwelijks benut. Nu Mitsubishi zich definitief terugtrekt uit Nederland, is de kans dat een andere autofabrikant die productielijnen van NedCar rendabel kan overnemen, uitermate klein.

Het bedrijf voerde vanochtend het „nadelige klimaat” op de Europese automarkt aan als reden om NedCar te sluiten. Verhagen bevestigde dat vanochtend in een eerste reactie: in Europa produceert de auto-industrie volgens hem 6 procent meer auto’s dan er verkocht worden.

Toch sloot Verhagen vanochtend een doorstart van NedCar nog niet helemaal uit. Sinds 2010 werkt Economische Zaken samen met bonden en de directie van NedCar aan scenario’s, waarbij de fabriek kan overleven door een deel van de productiecapaciteit te delen met andere autofabrikanten. Eind vorig jaar circuleerden namen van andere Japanse autofabrikanten en ook die van het Duitse BMW. In december liet Mitsubishi, tot woede van de bonden, al weten dat een besluit over de toekomst van NedCar zou worden genomen onafhankelijk van overlevingsscenario’s waar derde partijen bij betrokken zijn.

Die scenario’s zijn volgens minister Verhagen nog niet helemaal van tafel. Vanochtend was onduidelijk of Mitsubishi moet opdraaien voor de kosten van een massaontslag bij beëindiging van de bedrijfsactiviteiten. Als hoge kosten voor een sociaal plan voor de 1.500 werknemers voor rekening komen van Mitsubishi, zou het Japanse bedrijf zich nog kunnen bedenken.

Sluiting van NedCar stelt het ministerie en de lokale besturen in Limburg ook voor andere problemen. In Born verdwijnen 1.500 banen. Bij de aan NedCar gelieerde toeleveringsbedrijven staan naar schatting nog eens zo’n 3.500 banen op de tocht. NedCar was de afgelopen jaren de spil in de regionale economie van dit door hoge werkloosheid geplaagde deel van Zuid-Limburg.

NedCar was in de jaren 70 het belangrijkste werkgelegenheidsproject voor de regio, na sluiting van de mijnen in de jaren 60 en 70. Sluiting van NedCar komt op een moment dat de werkloosheid in Limburg met 6,8 procent voor Nederlandse begrippen relatief hoog is, het gemiddelde voor het hele land is 5,8 procent. Bovendien is er nauwelijks geld voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten en wordt er bij de uitkeringsinstantie UWV fors bezuinigd op budgetten voor bij-, her- en omscholing.