Kuikentjes, ijsvissers en buitentoiletten breien

Het Scandinavische ontwerpduo Arne Nerjordet en Carlos Zachrison geeft workshops in Nederland. „Op de bank met rondbreinaalden in de hand.”

Arne Nerjordet (links) en Carlos Zachrison (rechts)

Rocksterren met breinaalden voelen ze zich. Als Arne Nerjordet en Carlos Zachrison op straat lopen stoten voorbijgangers elkaar fluisterend aan: „Daar heb je die breiende mannen.” Jongens op skates komen op hen af om zelfgebreide truien te tonen.

Na de hit Kerstballen breien, toeren Arne & Carlos deze week door Nederland ter promotie van hun nieuwe boek: Arne & Carlos breien op hun Paasbest. Dat doen ze vooral zittend op een bank met rondbreinaalden in de hand. De workshops van de ontwerpers worden massaal bezocht. Zachrison: „In Nederland zijn er opvallend veel mannen bij.”

In het nieuwe boek staan niet alleen patronen van kuikentjes en paashazen, maar ook Noorse paastradities zoals ijsvissers en een buitentoilet. Nerjordet vertelt hoe Noren met Pasen naar huisjes in de bergen trekken. Daar zoeken ze niet naar paaseieren in de tuin, maar naar het houten schuurtje met de wc dat in de winter onder de sneeuw is verdwenen. Zachrison: „Pasen in Noorwegen kan niet beginnen zonder dat je dat buitentoilet gevonden hebt.” In hun afgelegen boerderij in de Noorse bergen zet het tweetal zulke tradities om in breipatronen.

Arne & Carlos werkten jarenlang als modeontwerpers en specialiseerden zich in gebreide kleren. Modeontwerpers als Dolce & Gabbana en Dior volgden. „Op een dag zagen we in een Londens warenhuis een trui hangen met onze patronen, we waren in shock.” Tegelijkertijd zagen ze hippe mensen in zelfgemaakte kleren lopen. Ze besloten de modewereld te verlaten en breipatronen te verkopen voor kleding en accessoires. Nerjordet: „Nu is het juist leuk als mensen onze kleding kopiëren.” Zachrison: „Zelf kleding maken is de nieuwe luxe, het betekent dat je tijd hebt om te breien of te borduren.”

Ze noemen hun huidige werk meer „sophisticated”. Ze hoeven geen rekening meer te houden met vluchtige modegrillen. Zachrison: „In de mode kun je de plank volledig misslaan door de verkeerde kleur te kiezen, nu kunnen mensen zelf hun kleur kiezen bij ons patroon.”

Bijkomend voordeel: de modewereld ligt „op z’n gat”. Zachrison: „We zien oud-collega’s en vrienden failliet gaan, wij zijn er op tijd uitgestapt.” Toch geven ze toe dat ook de populariteit van breimode vergankelijk is. Zachrison: „Maar het duurt al lang en blijft bij een bepaalde gemeenschap altijd bestaan.” Nerjordet: „De Noorse figuren zullen snel uitraken. Wij werken daar al acht jaar mee en zijn het zelf ook zat.” Hij voorspelt een nieuwe breitrend: „Er zal meer behoefte komen aan patronen van eenden en kabels.”

    • Adinda Akkermansen Marit van Kooij